AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.218

Vad behövs för att starta en 740d motor

Tjo!

Har kommit över en ganska ordentligt frontal-krockad BMW 740d 00:a som motorn ser intakt ut på, en 3.9l V8:a diesel om jag är rätt informerad.
Hade tänkt slänga över motorn till mitt off-road projekt (en gammal F250) men är lite osäker på vad jag behöver plocka ifrån bilen för att ha en chans att få igång motorn senare.

Sen hur mycket av "orginal" elektroniken behövs. Finns det kompletta eftermarknads motorstyrningsatser att köpa till en sån tillexempel?
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Ojdå, detta låter som ett riktigt kul projekt! Lite fler literhästar i en denna dieselmotorn kontra Ford 7,3 liters vidunder :)

Det är väl Common-Rail insprutning på 740d motorn, och att ersätta det med något annat och få detta att lira bra känns komplicerat (inte som att slänga dit ett MegaSquirt på en bensinare).

Om jag skulle försökt mig på detta hade jag helt enkelt flyttat över det mesta
av elsystemet till Forden. Inte nödvändigtvis ersätta Fordens, men det lär väl finnas plats för en hel del extra kabel osv i den stora bilen.

______

Framförallt kanske motorn håller lite bättre än dom där stålklumparna Fård har slängt i från början. Lite väl less på dom nu.
Så planen är motor och låda ifrån en krockad 740d.

Jo det är en common-rail best, verkar va en riktigt trevlig liten motor. Men misstänker en mindre kabelhärva. Kruxet är att jag inte kan få hem BMW'n utan måste åka upp och ta allt jag behöver ifrån bilen med en gång. Tror ni det är något utanför motorutrymmet som behövs? Jag var osäker på om dom har nått speciellt i tändingslås, eller något annat i kupen för stöldskydd eller liknande saker som kan ställa till problem framöver, när man upptäcker att man saknar det ;)
Är inte helt säker på att det är populärt att riva för mycket i kupen på den heller :/
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Skulle plocka med all el till och från motorn och lådan, startspärren (EWS III?) är nog rätt tjurig om man inte plockar rätt saker...

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk Länk Länk

"EWS III 3,3. E38 5/97 E39/9/97 och e46 från början av produktion.
Införes en rullande kodlista mellan DME och EWS controlmodulen, samt att DME "bränns" till bilens chassienummer och kan inte ihop funka med EWS kontrollmodulen mer än en gång."

Mvh
Tackar! Hade för mig att jag hade hört något sådant nån gång.

Det betyder att man inte kan byta ena av dom modulerna utan måste byta båda? Du har inte en aning om vad det är för moduler så man är säker på att man får med dom.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Ta kontakt med någon firma som sysslar med mätarjustering, dessa kan antagligen programera lite mer saker än BMW

______

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Nycklar/transponder- EWS- DME från samma bil för att få tändning och bränsle.
Det går att byta enheter, men BMW kan enbart koda in nya inte begagnade.
Men det finns programvaror för att koda om begagnade enheter också.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.