|
|
|
|---|---|
|
Måste man ta bort stötfångaren eller går det utan? Om inte, hur sitter stötfångaren? ______ | |
|
Det går alldeles utmärkt utan att ta bort stötfångaren. Jag följde denna länk:Länk /Stefan |
|
|
Tack för det snabba svaret, nu fungerar PDCn som den ska igen :) ______ |
|
|
Hej, Även jag har en sensor som är trasig. Uppförde sig även era bilar beskrivet enligt denna sida: Länk Vad tar BMW handlaren för en sensor? |
|
|
Japp, men i mitt fall var det ett kabelbrott som gjorde att givaren inte "knastrade". Jag köpte på eBay för några hundra-lappar, vet ej vad BMW tar. |
|
|
Ja, det var ett långt tjut som indikerar att något är fel. Du kan även känna på sensorn med fingertoppen, funkar den så känner man tydligt hur den vibrerar. På min var en hel-död bak och en fram fungerade av & till. Köpte bättre beg. på skroten, har funkat u.a i 4 år. /Stefan |
|
|
"mikado": VET du att du har fel på en sensor? Jag hade en icke-fungerande PDC-anläggning och gick runt och lyssnade. Fick ihop till tre döda sensorer inkl en som hade (krock?-)tryckts in på insidan av bakre stötfångaren, så jag köpte fyra beg. på ebay.de för ca 1k. När jag sedan demonterade bakre stötfångarlisten av plast (vilket räcker) och letade rätt på den försvunna sensorn, mätte jag upp resistansen på samtliga. Om jag minns rätt, låg den på ca 65 ohm, också på samtliga. Så då slutade jag felsökningen på den bakre stötfångaren. Alltså framöver. Där måste man lossa hela fångaren, åtminstone om man har strålkastarspolare. Den behöver bara dras fram en liten bit, så det räcker att lossa kontakterna till dimljusen, för att kunna få ut den tillräckligt. I det läget kopplade jag in alla mina nya sensorer - utan att demontera de gamla, bara flyttade över bilens kontaktstycken. Då blev det bra, anläggningen slutade att felvarna. Då började jag successivt flytta tillbaka kontaktstyckena till de gamla sensorerna. Efter varje enstaka byte kollade jag anläggningen. Till slut hade jag bytt tillbaka samtliga och anläggningen fungerade fortfarande. Och gör det ännu. Jag har ingen bra förklaring. Guldpläterade kontakter, inga synliga skador någonstans, utom den där sensorn bak, som tidigare "gömt sig". Men plötsligt började allt fungera och gör det fortfarande. Så jag har har fyra - fungerande - sensorer över... /Lennart CS #6887 |
|
|
Lennart--> Njaee enda sättet jag konstaterat det på är att PDC'n avger ett långt beep vid aktivering samt att vänster-bak-yttre sensor inte avger något tickande ljud. Möjligen skulle jag försöka ta loss den och rensa för smuts och dyligt och sätta tillbaks den igen för att testa. Jag kontaktade Förenade bil och de skulle ha 1010kr/styck |
|
|
Sensorer, som gett upp är ju standard, tycks det, men kolla ändå. De bakre är ju lätta att komma åt. Jag har som sagt fyra reservsensorer och kan tänka mig att skiljas från en av dem för kr 250 plus frakt. Jag bor i Göteborg, om du vill hämta. /Lennart |
|
|
Lennart--> Är det samma sensor till en 750 -98? Om så är fallet maila mig på yamaha_tt600r@hotmail.com om var 250riksdaler ska sättas in någonstans. |
|
|
OK. Samma sensorer gäller t o m 03.98. Du har mail! :-) OBS! 250 - plus frakt! /Lennart |
|
|
Hej, Nu är min PDC funktion också fungerande. Jag hosta upp dom där 1000pixen som Förenade bil ville ha o nu fungerar det ypperligt. Det var positivt enkelt att byta bak till, max 1h med lite rengöring under tiden man hade loss listerna. Lennart, Tack för Ebay länken, men mina tyska kunskaper är minimala så jag valde en enklare väg... |
|
| nån som vet vilket motstånd det ska va i sensorerna? Mina vibrerar och tickar, har samma motstånd men skiten funkar fortfarande inte... Vill fan att skiten ska funka.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.