|
|
|
|---|---|
|
Hej Nu har jag redan lagt upp en annons, men vill gärna höra erfarenheter från att sälja via mobile.de. Med dagens valutakurs ser ju prisbilden troligen attraktiv ut för tyskarna. Redan efter några timmar kommer förfrågningar från folk som vill betala med olika former av checkar, för mig känns banköverföring tryggast. wigert | |
|
Glöm allt vad checkar heter. Banköverföring med pengarna begkräftade på kontot av banken eller hämtning med kontant betalning är enda vettiga alternativen som är någorlunda säkra för dig Samma krav som tyskar ställer när vi köper bilar där nere |
|
|
Alltid kontant eller pengar på bank finns inget med olika check/betalningar måste se pengarna rent fysiskt eller på konto Annars tror jag det är fullt möjligt att sälja utomlands i dag läste senast i dagens tidning att försäljningen utomlands hade gått upp med 130% Lycka till och hoppas att det går bra Ps. låt inte de få pruta om de kommer och tittar för vem åker så långt om de inte är beredda att betala vad man kommit överens om innan |
|
|
Du kan få ut pengar för stunden på checkar och sedan bli återbetalningsskyldig om checken saknar täckning. Så jag instämmer, kontant eller på kontot gäller! thom525, De som åker långt kan vara beredda att betala för vad som har sagts i annonsen men upptäcker negativa avvikelser. Då kan prutningen vara avgörande. Jag har själv åkt över hela landet och vänt hem utan bil eftersom inte fordonet inte varit ärligt beskriven via annons och telefon. Men om man i förhand har redovisat allt negativt med bilen, ärligt och korrekt, så instämmer jag med din slutkommentar. **BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Jag annonserade lite i våras på mobile.de. Fick en himla massa svar, dock var alla dessa väldigt likartade. Förvånansvärt många officerare i NATO-styrkorna skickar opersonliga mail där man frågar efter bästa pris och inte ett ord om bilen. Dom accepterar utan vidare om man uppger angivet pris som sista och avser att skicka en check som betalning. Det är naturligtvis scam, men vad som förbluffar mig en smula är att svenska banker av hjärtans lust betalar ut pengar mot en utländsk check som kan visa sig sakna täckning. Annars ska man ju ha både hängslen och livrem innan man ens funderar på att göra en transaktion. Visserligen överstiger tydligen begagnatexporten importen för närvarande, men jag undrar hur många vanliga tyska begbilsspekulanter som ger sig iväg till Norden i avsikt att tjäna någon eller några euro-tusingar på en relativt vanlig bil. Är det inte mer typ sällsynta veteranbilar som går iväg på det viset som dom alltid har gjort? Begbilsexporten, går inte den huvudsakligen österut, och då i form av stora lass? |
|
|
Mats jag förutsätter att annonsen är ärlig annars är det definitivt så att man kan pruta även om man åker långt Skulle personligen kanske undvikit att åka mer än 20 mil för att titta på bil men nu bor man ju i Skåne och har riktigt nära till det mesta (här hemma) En utlandscheck är inte värd pappert det är skrivet på vet iofs inte om man har postväxlar i utlandet de är iallafall säkra här hemma |
|
|
Min erfarenhet är precis som Jannes, de svar man får är till 95% rent skojeri, skrivna på dålig engelska, utan det minsta intresse om bilens skick, och med förslag om betalning via check, ibland på ett större belopp för att täcka fraktkostnader. Dessa är ALLTID skojeri och gå inte på det. Det är bara att deleta dessa propåer. Jag skulle tro att det idag skall till en ganska gammal och unik bil för att få till "riktiga" spekulanter på mobile.de för export. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.