AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.258

Ladda batteriet?

Har en 320i e46 och ska ladda batteriet lite då det är svagt, det jag undrar är var är det "bäst" att lägga batterikablarna i motorummet eller i skuffen?

Eller spelar det ingen roll??

"BMW när du älskar att köra"
Man ska ladda från motorrummet.

///Micke
Min cabrio Länk
Okej ska motorhuven va helt öppen under denna laddning??

Varför skulle huven vara öppen menar du?
Men, nej. Huven kan vara som det passar dig, öppen eller stängd, det kvittar, bara du inte klämmer sladdarna till laddaren.

///Micke
Min cabrio Länk
Okej tack för hjälpen, det var det jag tänkte, om man stänger huven kanske sladdarna klämms men ska ut o prova det nu......

Ni
966
Nip
320i-04
Så på BMW skall man inte koppla loss ena batteripolen, eller?

Det har väl varit standard att man kopplar loss en batteripol, annars skadas generatorn eller hur det var.

Det är ju skillnad på starthjälp och underhållsladdning.
Du kan inte ladda från motorrummet om du kopplar loss någon batteripol.
Polerna i motorrummet är till för att ladda och hjälpstarta!

///Micke
Min cabrio Länk
Ni
966
Nip
320i-04
Det var just det jag undrade över, om det skulle laddas från motorrummet eller inte.

Jag är väl inte uppdaterad på nyare bilar kanske, som då underhållsladdas med hela bilens elsystem inkopplat.

Det var väl övergång från likströmsgenerator till växelströmsgenerator i bilarna när jag lärde mig detta.

Bra att veta när behovet dyker upp.

Tack.
Laddning med eller utan bilens el inkopplad beror lite på omständigheterna.

En simpel gammal laddare utan någon som helst spänningsreglering i kombination med helt urladdat batteri kan ev. innebära problem.

Om batteriet är helt urladdat tar det en stund innan det blir någon laddström. Om laddaren inte har någon reglering kan spänningen en stund att nå höga värden (innan batteriet tar ström) vilket kan vara skadligt för bilens elektronik.

Ovanstående gäller laddare som har en hög obelastad laddspänning.

Med en modern reglerad laddare som t.ex CTEK är det inga problem att ladda med polerna inkopplare.

mvh/ Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.