AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.036

328iA -96 känns slöare än väntat

Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
Hej.

Är väldigt nöjd med bilen, driftsäker och faktiskt relativt bensinsnål mot förväntan.
Kör egentligen ganska snällt och "vuxet" då det mest är pendlingsmil på landsväg.

Men, ibland får man för sig om att gasa lite. Det liksom känns inte som det riktigt skjuter på tillräckligt! Min smått uppskruvade Saab 900 T16 kändes betydligt rappare när man hade fästet i backen.

Den går ju riktigt bra 0-70 osv på halvgas, och växlingarna känns knappt. Det är just på fullgas när man förväntar sig betydligt mer. Den känns strypt!

Kanske är det just att den blir slö över 6000rpm och växellådan envisas med att växla så sent. Jäkla skillnad när nästa växel läggs i, då sticker det iväg fint igen.

Dags för service, kanske gör det nån skillnad.
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Ja, visst känns 328an strypt vid högre varvtal.

Kan tillägga att den är det också. Största delen sitter i insuget, som många byter med 325ans insug vilket jag själv gjorde en gång i tiden. Motorn får en helt annan karraktär med ngt sämre vrid frn botten. Mappar du sedan om mjukvaran så blir det mer samstämmt med insuget.

Att man valt ett insug på 328an som har smalare kanaler är för just bottenvridets skull. Smalare kanaler - högreflödeshastighet vid lågvarv.

Jag bytte insuget på min 328 och fick en helt annan bil. Dessutom passade jag på att byta slutväxeln till 325ans som har lite högre utvxl jämfört med 328, (3:15 mot 2:93) men i och med att du har en automat så kan det bli lite surrigt på landsväg. Blev mkt rappare vid starter med 325ans slutväxel.

/Scnitzermann.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
scnitzermann: historie-snack på g ;)

har inte 328:an mindre insug för att den skulle bli så mkt dyrare att äga om den hade mer hästar än 325:an. och man trodde att ingen skulle köpa just 328:an. utan välja 330/335 om man ville ha mer kraft?
utan 328:an skulle ha fördelar för de som ville ha mer vrid än 325 som fördel med just den motorn?

325 bus?
328 glid med vrid?
och typ samma skatt/försökring mm?

BMW ownz
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Okej. Då är det fler än jag (såg det när jag sökte lite) som tycker 328 känns onödigt trött på höga varv. Jag tänker absolut inte börja byta insug osv. Har mekat tillräckligt och lärt mig en enda viktig sak - "funkar det så ge fan i´t"

Testade sportläget 0-160km/h förut och då stack det iväg rätt bra. Är mest när man stöter tant agda i 80 på 110-väg och vill trycka förbi det blir fel. Den varvar och varvar men skjuter ju aldrig iväg!
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
En småtrimmad T16 med kanske 200hk och gött vridmoment, inte så konstigt att den känns rappare än en 328 automat ;)

Körde en 328iA för ett tag sedan, tycker inte den var allt för pigg om jag jämför med tidigare Saab og900 turbo jag kört. Saaben är ju en mycket äldre konstruktion så det känns lite mer i den med.

______

Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Ja, jag laddade stabilt 1.2bar och hade extraktor så nog hade den 200 kusar alltid. Sen kände man ju vridet betydligt mer om man låg på 4:an i 80km/h och laddade fullt.

Men, jag stormtrivs i min 328 och ska absolut inte byta mer än till eventuellt kombi senare i livet.

Det är just vridet när laddtrycket stiger jag saknar troligtvis
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
psst, kolla WmB på garaget så får du se gamla pärlan. Dock inte uppdaterad sida till sista modd, men det var en början iaf
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Körde i från en 330 efter jag bytt till 325 insug med min förra 328=) Vart hyffsat stor skillnad! Före var den ju död efter 5000 i princip, efter bytet slutar den aldrig varva=)
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Mjo, visserligen.
Men vill absolut inte förstöra en fin orginalkärra med sånt
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Jag tycker min har riktigt fint bottendrag, sedan är den ganska tam i mellanregistret för att sedan släppa loss igen mellan 4500-6000...bäst tryck vid omkörning brukar för mig vara att byta från "D" till 2:an eller 3:an (beroende på fart) och sedan stampa på från 4000 varv. Kickdown i sportläget ger väldigt höga varv direkt och det känns som det inte är optimalt. Sån är min kärra ialla fall...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.