|
|
|
|---|---|
|
Går denna att byta själv utan att behöva riva halva motorn? | |
|
Hej! Ska faktiskt åka och hämta min m3:a nu i skrivande stund då jag bla bytt kamkedjesträckare. Kostar enbart 1500:- så det fick verkstaden göra åt mig. Har inte direkt något ställe att grejja på men jag tror inte det ska vara så fasansfullt svårt! Kolla på realoem så ser du ju iallafall hur det ser ut. Mvh: Fredrik |
|
|
Har du mekvana ? Om ja...då är det ett mycket enkelt ingrepp/mekjobb Verktyg som behövs är domkraft, pallbockar, 32 mm blocknyckel/ringnyckel, gärna en rörbit att sticka utanpå blocknyckeln (som förlängning) så man får lite bättre kraft....för ev. sitter spännaren hårt åtdragen Tar ca 20min-en halvtimme....men då krävs som sagt lite "basic" mekvana Man jobbar under bilen...hissa upp bilen framtill....två pallbockar....kryp under motorn....sen sitter spännaren längst fram på motorn....eller på topplocket rättare sagt....nu hittar jag tyvärr ingen bra bildlänk på hur det ser ut Nu vet jag iofs inte exakt hur det ser ut i motorrummet på m3 e36....kanske lite ont om utrymme där....men jag har iaf bytt den spännaren på min m3 e30....o där var det som sagt ett lätt ingrepp....tog ca 20 minuter Mvh Ferenc |
|
|
Fritte525: var de bara för jobbet lr var de inkluderat me spännare?? har själv funderat på å byta på min... ///Henrik |
|
|
Ja precis utrymmes mässig, det är jag det jag undrar om den går att komma åt eller om man måste riva halva motorn, men verkar alltså vara ytterst få som gjort detta själva... |
|
| Jo 1500:- för allt! Matrial och arbetskostnad så det ska tydligen inte vara så stort arbete. Spännaren gick på runt 800:- så. Mvh | |
|
Fritte, Spännaren de satte dit, var det en 3,0 spännare eller 3,2 spännare? |
|
| Hej! Det va en 3.0 spännare, ville dock ha en 3.2 spännare men det hade dem aldrig hört talas om att någon gjort. Vet ju iofs att det ska gå men dem hade aldrig gjort det och då tyckte jag det va lika bra att köra orginal. Spännaren till 3.2:an tror jag va lite dyrare. Men inte mycket. Ett par hundra bara. Mvh | |
|
Vad är det som ingår i denna "spännaren" då? Ingår en ny fjäder tex? Tittar man på realoem så verkar det inte som att fjädern ingår.. =/ För visst fasen är det fjädern som förslappas med tiden, som gör att kedjan rasslar? /Jonas |
|
| De lär nog byta den fjädern! Gör dem inte det är det ju stor skandal. Vet bara att min blev 100gr tystare i maskineriet när jag bytte min. Spännaren är ju hydralisk så frågan är om fjädern har så stor inverkan på spändheten. Mvh | |
| Vore intressant att testa byta framöver, har rätt mycket rassel i min och det är inte vanos-rassel... :/ | |
|
Nu har jag bytt min spännare. Trångt som fasen men gick om man tog bort framlyset på passagerarsidan och tar den vägen. Underifrån är bara att glömma. Var lite knepigt att få dit den nya i och med att det är lite spänn emot när den ska in i gängningen... Detta var en smg 3,2 e36, kanske finns lite mer utrymme på bilar med manuell växellåda. |
|
|
Ja men hur gick bilen då? Blev den nåt tystare! Jag är hel nöjd med min efter spännar bytet! |
|
|
Men måste man verkligen byta ut hela kedjespännaren, räcker det inte att byta ut själva fjädern bara (eller den delen på spännaren som är sliten)? Och stämmer det att dom är hydrauliska? /Jonas |
|
| Sjobusen; blev det bättre resultat för dig då? | |
|
Tror vad gäller 3,2an att man endast kan köpa hela spännaren. Har inte hunnit lyssna så noga än om det blivit nån skillnad för min del, men lite bättre tror jag det är. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.