AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.756

Navara eller Hilux?

Som rubriken lyder?
Någon som har erfarenhet av de bägge bilarna?
Det är valet mellan fabriksnya bilar och 2,5dci aut mot 3,0d aut som gäller.
Varken eller!!

Som bilar att betrakta är dom ingen höjdare ( om du nu inte MÅSTE ha flak p.g.a. lasten) , VWT5 eller MB Vito ( med 4WD) är klart bättre alternativ om det t.ex är 5 sits + last man vill ha ..
För slippa momsen är det INTE värt att byta ner sig i komfort/säkerhet till en PU.

AMS har testat: Länk
Ja
155
Jago
M5 -00
XC90 D5 R-design -11
Maserati Ghibli -95
530dA-05
Men om du absolut ska ha pickup,så kanske en Mazda Bt50?
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Åjo, Navara är en ganska komfortabel bil att köra. Stolarna är väldigt sköna och den går hyffsat tyst och lugnt. Stark och förhållandevis snål (0,9 med manuell låda, automat betydligt mer).

Nackdelar finns det också. Stor och klumpig. Dyr. Dyra delar om det behövs. Vinteregenskaperna är bedrövliga om man kör med 2WD. Å andra sidan märker man ingen högre förbrukning med 4WD inkopplad hela tiden på vintern. Värmen i kupén är kass.

Kollegornas nya Hiluxar dras med en hel del märkliga el-fel.

Jag körde 11000 mil med min 06a innan jag bytte till X3 istället. Skulle jag välja mellan Navara och Hilux hade jag alla gånger valt Navara men som sagt man måste nog verkligen ha nytta av ett sådant fordon för att uppskatta det.

"BMW six appeal"
Tack för svaren, efter en del provkörning passar hiluxen bättre för mina ändamål.
Bilen har en bra bränsledeklaration och känns väl ihopskruvad.
Transocean
Du skall ha dig en Toyota Tundra med 380 hk.
Varför inte en l200...ser ut som ja vet inte vad. men har i alla fall esp.
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Navara har ESP i USA. I Europa har de valt bort det av den anledningen att det funkar väldigt dåligt ihop med stel bakaxel, bladfjädrar och trumbromsar. Det mekaniska hänger helt enkelt inte med. Den förklaringen fick jag från en säljansvarig på Nissan och låter väl inte helt orimlig.

Dessutom går den både snabbare och lugnare genom "älgtestet" än L200. Där Hilux höll på att välta för övrigt.

Men visst, vinteregenskaperna är kass utan fyrhjulsdrift.

"BMW six appeal"
Ja det mest skrämmande är motiveringen mot esp. Vi har byggt en så jävla kasst chassi att vårt ESP inte ens kan reda ut det??? *ASG*
Alla som kört en navara på vintern vet att man verkligen aldrig blir överaskad av den (ironi)
Fan till och Hiluxen har ju bättre chassi. Tyvär så funkar det inte på tortväglag istället. (Samma problem som gamla t4:an)
Hiluxen har vsc, antisladd som tillval.
Bilen har en bränsledeklaration på 0,9l/m med automat i stan.
Jag är hittills helnöjd.
Mitsubishi L200 har ESP som standard den hade jag valt. Att ens överväga en ny bil utan ESP är väldigt oansvarigt, Nissan fick också uselt resultat i krocktest så den är bäst att undvika av alla skäl.

Mvh Stephan
stephan:

Alla bilar i den här klassen har tyvärr rätt dåliga betyg i krocktester eftersom dom testas mot likvärdiga fordon.

Att helt utesluta andra alternativ för att dom inte har ESP som standard känns lite trångsynt då andra modeller faktiskt har detta som tillval.

Mitsubishin som du nämner har möjligtvis ESP som standard men saknar samma lastkapacitet som de andra alternativen vilket personligen känns mer relevant i frågan.
L200 har dessutom tidigare dragits med diverse fel i drivlina och transmission vilket gör att bilen i mina ögon inte är något alternativ.
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Om en Navara frontar t ex en E60 tror jag att jag hellre skulle suttit i Navaran, trots det "usla" krockbetyget. Höjd, tyngd och ram är svårt att möta.

Dessa bilar har helt klart sina fördelar men de dras också med en hel del allvarliga brister. Därför reviderade jag min uppfattning om vilka krav jag egentligen har på min arbetsbil och bytte Navaran till en X3. Jag ångrar det inte en sekund. Den var dessutom betydligt billigare...tro´t om ni vill.

Den enda pickup, mig veterligen, som har en "riktig" bakvagn är Ssang Yong (?stavning?) men jag har inte läst/sett hur den klarar sig i olika tester.

bunf: 0,9 med automat i stan låter väldigt bra. Har du kört det själv eller är det Toyotas siffror? Vilken motor har du då?

Visst är det konstigt att de inte kan tillverka en 4wd-pickup som är byggd som en riktig bil men med lite sämre lastkapacitet?

"BMW six appeal"
bood:
Toyotas siffror vilket jag inte har någon som helst anledning att misstro.
Jag har en ny hilux med 3,0d aut motorn, bilen drar nu strax under litern men då är bilen helt ny.
När motorn är inkörd ska förbrukningen sjunka något.

Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
bunf: Det låter riktigt bra. I min Navara sjönk förbrukningen helt plötsligt med 0,1 l/mil efter 7000 mil. Konstigt men så var det. Det borde kommit tidigare, tycker jag.

"BMW six appeal"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.