|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag tycker att min bil, särkilt sommartid, drar mycket olja. Problemet är att jag får ingen kläm på var det kan läcka någonstans. Det blir aldrig några droppar eller pölar under bilen, inga konstiga avgaser, toppen är nybytt och samtliga packningar där är nya. Ventiltätningarna är förvisso 16000mil gamla men de är väl inga problem på M50? På "min" verkstad sade de att de är ingen Ford du har! Kopplingen slirar inte så där läcker inte ut något. Jag kör på 0W40 Valvoline vilket kanske är i tunnaste laget sommartid, men den ska inte dra en halv liter på 100mil för det. Någon som har samma problem och kanske vet vad det är? | |
|
Davve, kör du med sportluftfilter? Det kan nämnligen orsaka att det följer med en del föroreningar in i cylindrarna och orsaka att cylinderlopp och kolvringar slits onormalt mycket. Då kan oljeförbrukningen öka markant. Mvh |
|
Axel |
Största problemet med sportfilter är att folk inte har det inoljat ordentligt,ett inoljat sportfilter renar lika bra som ett pappersfilter.Ställ bilen på exaktsamma ställe och mät när bilen är kall,av erfarenhet vet jag att nivån är väldigt känslig beroende på hur bilen står.Oljestickan går nämligen ner i ett hus bredvid oljetråget därav känsligheten. MVH Axel Bromsen är fartens värsta fiende. |
|
Jag har fått uppgift från olika mekare att många sportfilter tyvärr inte filtrerar lika bra som pappersfilter. Men det som sliter mest är om man inte underhåller dem. Precis som Axel skriver är det superviktigt att man sköter sportfilter genom att återinolja dom med jämna mellanrum. Det slarvas ganska friskt med det över lag. Problemet är att slitaget smyger sig på. Vilket gör att det kan vara svårt att upptäcka. Motorn blir gradvis allt tröttare och drar alltmer olja. En vunnen hästkraft idag är ofta tio förlorade inom ett år. Mvh |
|
|
Jag hade samma problem på min förra... har frågat runt lite och det verkar som om det flesta bmw E34:na dricker lite olja speciellt vid långa sträckor när motor är riktigt varm och under varma dagar...det sade samma på bmw i Kristianstad. men kör du mycket så bytt olja i så fall... BMW 4ever |
|
| kolla instruktionsboken, jag läste i boken till min gamla 528 79, där stod det att upp till 1L/100 mil var "normal" förbrukning... men jag skulle nog köra på lite tjockare olja sommartid om jag vore du.. | |
|
Hur ofta skall ett sportfilter inoljas. Tacksam för svar både vad gäller tidsintervall och mil-intervall. |
|
| Gör ett komp prov... | |
antenordlund |
Har du kollat packningen runt oljetråget?.Den kan svettas en del utan att det blir dropp under bilen. |
|
Tackar för svaren. Som peter78W skriver är det särskilt vid långa sträckor och varma dagar när den drar märkbart mer olja. Det verkar också som om det där huset där stickan går ner, som Axel skrev om, också verkar göra sitt bästa för att luras. Sist jag använde bilen varnade datorn för låg oljenivå, idag mätte jag nivån på stickan och där är olja 3/4 över lägsta strecket. Så det är kanske inte så farligt som jag trott eftersom felet inte är ovanligt. Jag har kört med sportfilter i 10 månader. Satte dit det samtidigt som jag chippade bilen. Chippet har jag monterat bort och reklamerat p.g.a. funktionsfel och nu ska jag även slänga ut sportfiltret då endast ett filter varken gör från eller till. Jag har dock varit noga med skötsel och inoljning eftersom det är välkänt med sämre filtrering. Hur skulle bilen annars andas lättare? Ska även kolla upp oljetrågspackningen. /David |
|
|
Min bil drar olja i ung samma omfattning som din, och jag har också hört att det är ganska "normalt". Kommer i omgångar. Men jag tycker inte om det. Känns lite olustigt när den helt plötsligt har sörplat i sig en massa. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.