|
|
|
|---|---|
DavidS |
Hej! Jag tittade på en god väns bil häromdagen, en E34 520 M20 från -89. Mkt fin inuti, men motorn svettas olja lite varstans, så jag gissade på problem med vevhusventilationen. Hur är vevhusventilationen utformad? Jag har tittat på realoem, osv, men hittar ingenting som ser ut som en vevhusventilationsventil, eller som en oljeseparator. Någon som har möjlighet att förklara vilka slangar som är inblandade? På: Länk finns en slang som går till ventilkåpan (nummer 5 på bilden) som kallas "vent hose". Är detta ngn form av vevhus-ventilation? I så fall var sitter oljeseparatorn och ventilen? Eller kan man ventilera ett vevhus utan oljeseparering och tryckreglerande ventil...? David |
|
På denna motor går den slang du menar går från ventilkåpan till spjällhuset alldeles vid tomgångsmotorn, endast 1 slang utgör ventilationen på denna. separationen sker inne i ventilkåpan. Jätteviktigt att slangen är ren från gegg annars trycks vevhusgaser inkl olja ut genom packboxar och röret mellan oljetråg och topplock, vet detta av egen erfarenhet. 1 gång per år bör man ta loss och spola ren slangen. FAF |
|
DavidS |
Stort tack, FAF! Slangen du talar om, är det den som har nummer 5 i bilden på Realoem som jag länkade till ovan? Kanske enklast att byta slangen om den är igensatt. Brukar det vara tilltäppt i separatorn (inne i ventilkåpan) med? I så fall, har du något tips om hur man kan gå tillväga för att rengöra där? David |
|
Ja det är nr 5 som är slangen, enklast att plocka bort den och spola ur med riktigt varmt vatten. har inte varit med om att det är täppt i ventilkåpan, det är för varmt där. FAF |
|
DavidS |
Tack igen, FAF! David |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.