AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.566

Sänka E38-bilder?

mi
195
michael561
BMW 118iM -17
Hej!

Tänkte kolla om det finns någon därute som har sänkt sin E38 med standardchassit och som fortfarande rullar på orginal 16" fälgar...?

Har ju råkat ut för ett fjäderbrott och ser att en hel sänkningssats(t.ex.Länk bara är liiiite dyrare än 1 st orginalfjäder så tankarna börjar ju genast att snurra, den är ju ganska hög :-)

Så ni som kanske har bilder, posta de här ;-)

Hur lyder annars er erfarnhet av Schmeidmanns satser ifrån lowtech? Något att ha eller rent skr*p?

Jag har erfarenhet av GE-motorsports sänkfjädrar på min 740. Kostade 1495 (bra pris) och är helt ok kvalitet.

Har kört på dom i fyra år utan problem, märkte ingen skillnad i stötighet. Har kört med både med 18, 19 och 20 tums-fälgar utan att uppleva det som stötigt, men kanske att andra är mer känsliga? Kör du med 16 tumsfälgar har du så mycket gummi umpa-pumpa :) att gunga omkring på så det finns ingen risk att du uppfattar den som stötig.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Att bara byta ena framfjädern är dumsnålt, då den andra förr eller senare kommer gå sönder med. För mig gick båda sönder vid en långfärd till Skåne och det var ren tur att jag kom hem utan att få två däck sönderskurna i landsvägsfart...

Beroende på hur friska/höga dina bakfjädrar är så kan det räcka med att endast montera 30mm sänkfjädrar fram, sätter du på nya originalfjädrar fram kommer bilen luta åt fel håll (bakåt) så att säga eftersom bakfjädrarna brukar sätta sig på våra kära BMW. Alternativt montera sänkfjädrar runt om som du är inne på.

______

mi
195
michael561
BMW 118iM -17
Precis som du säger weeeman så var tanken från början att byta båda bak(den ena som gått av...) då de faktiskt rullat ungefär lika långt till nya orginalfjädrar(har även 2 nya dämpare som blivit över så de ska också bytas) :-) men 2 orginalfjädrar landar på ca 2000 och då kan man ju få en hel sänkningssats.. ;-)

GE låter ju helt klart som ett bra deal, en 500:ing är inget att förkasta om grejerna bara funkar bra. Ska genast kolla upp dessa...Undrar bara om de har till dieseln, såg att den verkar vara lite ovanlig i dessa sammanhang...

Vad tror ni annars om höjden är 35/35 ganska lagom? Vill ju inte ha det för mycket, risken är väl att det ser lite udda ut med orginalfälgarna och toksänkt :-D
Jag sänkte 40 mm, så borde den sett ut från början. Ser ut så här:

Länk
mi
195
michael561
BMW 118iM -17
Ser klockrent ut, så får det bli :-)
Visa användare
847
Subidius
750 -91

60mm Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.