AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.341

hotta upp 520 touring billigast?

mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Hej.
'
Någon som vet vad som är det mest kostnadseffektiva sättet att få lite mer "ummpff" i en gammal 520 touring (-98)

Hällre en gammal BMW än en ny Citroen C5
Baslåda?
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
ok.. motoreffektsmässigt då

th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Dekaltrimma den det är bra och billigt
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
thom:sant men det ökar inte effekten speciellt, däremot bli bilen marginellt tyngre

wo
2
wozman
Bmw 535i -97
Det finns "bolt on" kompressor kitt till den så får du väl en 100hp till. Men de kostar i och för sig en del. 50papp.
Kolla hur mycket effekt en chippning gör. Då får man väl mest effekt för pengarna på en fortfarande överkomlig pris nivå. Sen kan du kolla på ett sport system, tror dom har till 520 på ferrita. På min 540 känner jag faktiskt tydlig skillnad med sportfilter, inte säkert att det ger lika mycket på 520 men om inte annat får du ett gott ljud från 6an:)

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Som vanligt vid dessa frågor så säger jag lyft i en större motor av samma årgång och typ, i ditt fall borde den 528i motor före -99 passa som handen i handsken (glöm inte att styrboxen/programvaran skall bytas med).

Annars turbo eller kompressor, men mer komplicerat och framförallt dyrt ifall du inte kan göra det mesta själv..

______

mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
weeeman: har funderat på det du säger och det låter inte helt fel. Bara lite ibra om dom börjar kolla motornummer och sånt någon gång

ps
377
psike
M240i xDrive -19
Är det inte enklast att sälja bilen till förmån för en 528 eller 530? Kostar kanske nån liten tusenlapp i mellanpris, men besparar ju en hel massa skruvande.

Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Ta motorn från en 525 och stoppa i. Mer kubik, mer hk, mer vrid för knappt några pengar alls. Om du säljer din 2-litersmotor blir det ju knappt några pengar emellan.

När jag åkte 520-96:a (E34) kollade jag upp chip. Chipskrängaren lovade +12 hk maxeffekt. Såg en effektkurva för ett chip till M50B20, i stort sett all effektökning på höga varv (typ >4000 rpm). Den motorn är tillräckligt spetsig som standard, det sista den behöver är mer toppeffekt.
e3
336
e39520it
520dT -14
Hur går det med effekt-ökningen mr-bear?
Tycker weeman har ett poäng med att byta motor, utan att jeg kan säga att jag gort det själv:)
Någon med erfarenhet med att sätta in en 2,8 i en 520 e39?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.