AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.313

Montera M ratt i Z4 3.0i

Fl
33
FlashMalmö
320i -03
Z4 3.0i -04
Är sugen på att ha en M ratt i min Z43.0i

Är det möjligt?
Hur är det med kablage - jag har inte multifunktion på min nuvarande ratt (antar att M rattar alltid har multifunktion). Kommer jag isf ha en massa knappar utan funktion?

Någon som vet var en M ratt kostar?
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Visst kan du montera en ///M-ratt! Jag har själv gjort det och det är inte speciellt svårt, var bara försiktig när du ska skruva bort airbagen.

Som det mesta hos BMW är tillbehör i regel väldigt dyra. Detta gäller naturligtvis också denna ///M-ratt; jag har för mig att den kostar närmare SEK 10.000 hos handlare. Ett mer prisvärt alternativ är ratten som hör till den faceliftade Z4:ans ///M-paket; denna tror jag kostar ungefär hälften så mycket.

Den enda skillnaden mellan dessa rattar är att den "äkta" ///M-ratten har sömmar i ///M-färgerna, medan den andra har svarta sömmar. Den senare finns mig veterligen också utan multifunktionsknappar.
Denna DIY borde vara 'spot on':

Länk

På sista bilden i första posten ser vi en M-ratt utan multifuktion, även om det specifika exemplaret ser rätt misshandlat ut. Det verkar vara en pre-facelift Z4 eftersom bilen har den gamla inredningen. Sammantaget verkar det röra sig om just den information trådskaparen söker :)
Fl
33
FlashMalmö
320i -03
Z4 3.0i -04
Kanon post! Tackar
Fl
33
FlashMalmö
320i -03
Z4 3.0i -04
Om någon annan skulle behöva infon så kommer här korrekt BMW nummer for M-ratt utan knappar och utan airbag:

32 30 7 906 779 (3975:- enligt tillbehörs prislistan)
Det lät verkligen prisvärt, lite rabatt så är det rena klippet. Antar att airbagen från gamla ratten är "bolt-on" i M-ratten?
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Helt riktigt, airbagen passar till ///M-ratten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.