|
|
|
|---|---|
|
Jag har fått ombesiktning på min 535-97 pga dåliga avgasvärden. Värderna är: hc 180 co 14 lamba är helt okey. Det jag har gjort på bilen är en service med olja, filter och stift. Avgassystemet är ombygt bakre så det har jag gott igenom och tätat där. Jag tankade lite e85 och körde bilen riktigt varm innan men ändå visar värderna för högt. Vad kan då vara felet? Det läcker lite olja från ventilkåpan, kan det påverka värdena? | |
Transocean |
Hej. M60/M62 motorer läcker som oftast vid ventilkåpan men det skall inte vara körd pga det. Har bytt ventilkåpspackningar och insugsmembran utan att det slutar att läcka. Och så har det pågått i 16 000 mil. Går igenom avgaskontroller i alla fall. Nu bor jag i för sig i Norge och det är lite slappare kontroller här än i sverige, kan inte heller gränsvärden för avgaskontroll i sverige så om du kan förtydliga vilket värde är åt skogen å vad är gränsen för godkänd så kan jag kolla om Bentleys har ett svar? |
|
Gränserna för avgasvärden är: co (0,5) jag hade 13.. hc (100) jag hade 180 co 2500 (0,3) jag hade0,5 Lamba (0,97-1,03) jag hade 1,01. Det kan tilläggas att diagnosen inte visade på några fel. |
|
|
Ett så högt CO kan väl bara bero på en större luftläcka i insuget?? Prova spruta rikligt med startgas runt insug och större slangar och membranet i bakkant av motorn...? Mvh |
|
|
Tack för tipsen. Nu har jag sprutat startgas så jag mår illa men ingen reaktion på motorn. Motorn går hur bra som helst, stadig tomgång hur mycket jag än sprayar startgas. Det kan tilläggas att motorn går bra trotts dåliga avgasvärden. Värdena är sämst på tomgång men blir bättre med lite varv. Något med tändningen? |
|
| Kan vara lambdasond eller kat | |
| Kan det vara fel på lambasonden även om lamba värdena är bra? | |
|
Visst kan det vara det |
|
|
Okey då summerar jag. Stop på besiktningen fpga höga avgasvärden på tomgång. Mina avgasvärden: co (0,5) jag hade 13.. hc (100) jag hade 180 co 2500 (0,3) jag hade0,5 Lamba (0,97-1,03) jag hade 1,01. Det är således höga co och hc på tomgång som är problemet, varvar man blir värderna bra. Det som är gjort är service (olja, tändstift och filter), Tätat avgassystem, Diagnostik (som inte visade nåt), Sprutat startgas kring insug, slangar och membran(utan att motorn reagerade), Tankat e85 och kört motorn varm innan besiktning. Är byte av lambasonder nästa? Går de köpa på biltema? |
|
| Visst går det att köpa på BT men jag hade inte gjort det | |
|
Hur många lambda är det, 2st? Hur gör man för att mäta dem? |
|
|
Mät de inte, byt Bosch föreskriver byte på ca 10000 mil En sond kan bli förstörd av olja, av silikon.. och mycket annat |
|
| ahlander: Har du "otur" så är det 4 sonder, varav 2 styr "motorelektroniken" o de 2 andra är "kontrollsonder" (dessa behövs enligt nån avgasreningsnorm har jag för mig, dock osäker. Vid felaktiga "differenser" mellan primär o sekundär lambdorna, dvs före o efter kat, så tänds motor-lampan) | |
|
Tack för hjälpen! Tittade under bilen idag och kan bara hitta två framför katten. Tror ni det med stor sannolikhet är dom som är boven? Ska jag köpa nya utan att möta på dem först? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.