AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.054

M5 -05 Startproblem

Jag tänkte bli medlem här och se om ngn har nån idé vad som felar.

Problemet:
M5 ifrån 2005 som inte startar. Motorlampan lyser men ingen ytterligare info på felmeddelanden, växelväljaren signalerar N som den ska...när man vrider om nyckeln...inte ett klick.

Säljaren föreslog att starta med kabler, men ratten och stolarna ställer in sig som de ska, alltså förmodligen inte batteriet, borde för övrigt signalera detta vid enginecheck.

Idéer?

Snälla:
Jag vill inte ha sympatiinlägg (...jobbigt när det inte funkar..jag hade en...)
Jag är inte mekaniker (kolla motståndet i lambda-spänn-arms-fnurran...)

Annars är jag tacksam för all hjälp, verkar finnas mycket komptens här.

/Matte
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Synd att du ratar de mest vanliga svarstyperna.
Om du inte är mekaniker, vad förväntar du dig då för svar?
Kanske att du glömt vrida om startnyckeln? Eller nåt annat extremt trivialt?

Lycka till iaf.
Trist med bilar som krånglar (opps, förlåt, fel svarstyp)...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om allt fungerar men motorn inte tänder så kan det vara ett tecken på att startspärren inte släpper. Hur man kollar det exakt - inte en aning.

--------------------------------
//Lövet
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ett tillägg:

Trots att elen invändigt i bilen fungerar så kan det fortfarande vara batteriet. Min kära sambo lämnade vår BMW 530 med lyset på under en dag och skulle sedan gå ut och starta bilen ovetandes. Allt verkade som vanligt, alla lampor lyste invändigt osv, men bilen var totalt stendöd - inte en reaktion från startmotorn.

Efter att ha sprungit igång bilen och sedan laddat en över natten så funkade allt direkt.

Att ladda batteriet över natten är en extremt enkel grej som faktiskt kan lösa en hel del problem.

--------------------------------
//Lövet
Lövet>>

Tack för intresset, men eftersom startspärr är inbyggd borde väl det komma någon signal på enginecheck eller I-drive?
Det kanske är korrekt, får ladda batteriet och se om det löser sig. Dock hade jag precis kört en längre sträcka och inga lampor på sen dess, det borde inte ha dragit ur..
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
I E60 får man en tydlig batterisymbol i heads up'en och idriven om batteriet är för klent laddat.
Men testa ändå att ge den ordentligt med laddning, kan mycket väl vara ett spökande batteri.
Trampar du på bromsen när du ska gasa? Får du inga felmeddelanden överhuvudtaget?

Jag skrev fel där...ska stå:

Trampar du på bromsen när du ska STARTA bilen?
Visa användare
157
mackyfr
Nissan GT-R 2010
Säker på att du verkligen har 'N' i? Neutrallampan blinkar inte?
Lus>> Det var det jag tänkte också, men jag gick igenom hela menyn utan några fel. Dock kan jag tycka att det borde stå något när motorvarningslampan lyser, men det gör det inte heller. Motorvarningslampan finns inte ens med i instruktionsboken!!!

M_86>> Absolut, foten på bromsen.

mackyfr >> 100%, N lyser, inget blink.

Fick tips från annat håll att testa att koppla bort plus-polen i 10 min, och testa igen. Då gick den igång, men motorlampan lyser fortfarande och det var ett kort, lätt rassel i typ 2 sekunder..

Det känns som att det blir bärgare till BMW imorgon, oavsett vad som händer, jag är riktigt orolig nu.
Kanske nån som har nåt tips ändå, brukar vara skönt att ha någonstans att börja med när man kommer till BMW...

För övrigt, tack för all hjälp.

För dem som är intresserade:

Bilen kom tillbaka från BMW idag. De har gått in och släckt varningslampan, luftat (?) vanos(arna) och dom tyckte att den gick osedvanligt bra vid provkörning. Kostade 600 pix.

Ibland har man tur, hade kunnat bli hur dyrt som helst.

Tack för tips/råd, jag hör av mig nästa gång det krånglar. (Förhoppningsvis aldrig).

go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Det var kul att höra!
Och tack för att du delade med dig av hur det gick.
Alltid kul att veta, och extra kul när det går bra.

Undrar bara vad "att lufta vanos(arna)" egentligen innebär...får väl ringa BMW och lyssna...

Visa användare
157
mackyfr
Nissan GT-R 2010
Kul att det löste sig billigt! Lämnade du in hos BMW Segeltorp? Dom är jag extremt nöjd med!
mackyfr>> Jag är inte inne här så ofta, ursäkta dröjesmålet. Den lämnades till Carlsson Bil i Örebro, mycket duktiga. Nu är M5:an f.ö. såld, tyvärr.

Visa användare
157
mackyfr
Nissan GT-R 2010
Ah ok. Inte nöjd med kärran?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.