AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
942

Varvtal/hastighetsproblem 325 E35. För högt varvtal?

Hej, är ny här på forumet, då jag nyligen skaffade min första bmw :)

Jag funderar på om min varvräknare visar fel.
Vid tomgång visar den mellan 1200 och 1500rpm trots att man hör att den inte går så högt. Redan vid 160km/h på femman sniffar man på rödmarkeringen.
Vid 180-190km/h har man för länge sen gått utanför tavlan, varvstoppet ligger väl vid strax innan 7000rpm? Jag har då inte stött på det. Så vitt jag vet är bilen inte chippad. Däremot vet jag att mätarhuset är bytt, kan nån vara fel där? Funderar på att koppla in en annan varvräknare o se vad den säger.
Nån som har nån bra idé?

/Henrik
Hej,

Kanske mätarhuset kommer från en 4-cyl?

mvh/ Anders
Ja, precis vad jag är inne på nu också, har hittat manualer som visar hur man ställer om till 6cyl. Ska testas ikväll när jag kommer hem. Då är jag nog inne på rätt spår. Bör stämma i och med att den visar ca 50% för mycket och 6 cylindrar är 50% mer än 4. :)
Hmm fel av mig, det verkar inte gå att ställa om, bara se vad den står på. Men det är ju med 99% säkerhet det som är problemet. Vet nån var man kan få det ändrat?
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Jag vet inte hur det är på e36, men på både e30 och e34 sitter en "codierstecker" .. en kodplugg alltså... i instrumenthuset och avgör just sådana där inställningar. Om det är samma i e36 (jag tror det) så får du skaffa en codierstecker från en 325:a och stoppa i...
Hej Henrik!

Det råkar inte vara den svarta caben med gul inredning som såldes för inte så länge sedan strax söder om Stockholm? I så fall var jag och kikade på den och noterade också att den visade för många varv. Det var lite hemligt, det där med mätarhuset, när jag pratade med firman som sålde den först. Jag sätter också mina stålar på att det är "fel" hus.

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
Hej!
Jo det stämmer alldeles utmärkt, det är den! Jag har bytt mätarhus till ett från en bil med 6:a så det funkar alldeles utmärkt nu. Typiskt bara att man missade en sån grej när man provkörde bilen. I övrigt är det en otroligt trevlig bil i bra skick och priset blev helt okej också.
Tack för svaren :)
Schysst! Toppen var visst renoverad också och lite sånt. Det är ju bra! Kör hårt!

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.