AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
966

Rost under kittsträng på framdörr

Fr
156
Friedrich S
BMW 740ia-98
Hej alla glada 7-serie fantaster,

Jag upptäckte lite ytrost i ovankanten av kittsträngen som är lagd över plåtomvikningen i nederkant på insidan på höger dörr fram. Hur åtgärdar man detta innan rosten får fäste rejält?

Ska man göra det ordentligt antar jag att man måste ta bort kittsträngen, avlägsna rosten, slipa, grundmåla och lacka, lägga på en ny kittsträng och lacka den. Hur svårt är detta? Eftersom denna skada sitter under gummilisten behöver finishen inte bli perfekt, men jag vill sätta stopp för rosten.

Kittsträngen verkar vara ganska hård och sitta rejält, så frågan är om man kan få till en bra lagning eller om man bara gör situationen sämre?

Har någon några råd att ge?
Bort med kittsträngen, slipa/blästra och på med ny färg. Kolla med en lackare lämplig rostskyddsfärg.

Skippa kittsträngen, den är ett vanligt problem på E38 och E39. Den var egentligen tänkt att hålla ute fukt, men funkar (som synes) inte.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej.

Skippa inte kittsträngen , den tätar nämligen mot gummilisten när du stänger dörren.
Du kan få ett irriterande vägbrus om du inte ersätter den med någon typ av list vid demontering.

Mvh
Skalman
Fr
156
Friedrich S
BMW 740ia-98
Är det inte till och med så dumt att hela listen liksom faktiskt hänger på kittsträngen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.