AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.227

528i eller 535I?

D_
73
D_C
520i e34 90
Hej alla bmw fantaster.
Håller på att sälja min nuvarande bil pga att jag är så sugen på en bmw igen.
Va hela tiden inne på e36 eller e46 328i coupe.
Men nu har jag fått upp ögonen för e39 isället.
Tittar på motorerna 2.8 och 3.5 och manuela lådor i båda altenativ.
Har läst lite i trådarna men är lite osäker ändå på 535 vet inte varför.
Lite bättre prestanda i en 3.5 men dock dyrare på allt annat bensin service försäkring m.m.
Har hittat en jätte fin 535 till salu.
Va har ni får åsikter i mina 2 val på dessa bilar.
Hade varit kul med v8 men vet inte om man kommer ångra sig sen.

Skriv så mkt ni vet och tycker om brister och tycken om dessa bilar så hade ja blivet glad.

Mvh D_C
Hej! Jag har en e39 med v8, visserligen 540 så lite större än 535an, jag valde mellan den och 530 men jaqg ångrar inte för en sekund att jag tog v8an. Gällande bensinen så har jag lägre snitt förbrukning än min far som har en 523, och jag är defenitivt mer gas glad än vad han är. Ligger jag på landsväg runt hudra kan jag tvinga ner den på 0,55! Försäkringen blev inte många hundra lappar dyrare än 530n heller. Vad gäller reserv delar får jag ge nån hundra lapp mer eller två mer än farsan men enligt mig helt klart värt de:)

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
535 med manuell låda låter trevligt, och själv är jag såld på BMWs V8. Vilken årsmodell?
535 är väl lite av en mellanmodell som hamnar i skymundan av 540, samt att alla 535 E39 är importerade om jag minns rätt.
Dock låter 0,55 med en 540iA tveksamt...

______

Nu är inte 0,55 någon snitt förbrukning, men så länge det inte är uppför så går den på 0,55 enligt mätaren. Vilket säkert inte är helt pålitlig men ändå bra för en v8.

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag skulle nog valt 535i. 528i i all ära, det är en otroligt kompetent bil och svårslagen i prestanda kontra förbrukning men den saknar enligt mig det där lilla sista. Den har exempelvis ingen klassisk kick vid 4000varv/min utan är väldigt platt i karaktären. Inget fel i det, men inte tillräckligt kul enligt mig. Har inte kört E39 535i men är den bara det minsta lik de äldre E34 530i V8 och E34 540i i karaktären så hade jag satsat på 535i istället. Tror det skulle vara värt varenda extra krona den vill ha i bensin och aningen högre servicekostnader/försäkring jämfört med 528i.

------
BMW CS #04839

Varför inte en 530
Kan inte vara så stor skillnad på 530 o 535 ?
Som jag hört stor 6a o liten 8a är inte nån stor skillnad. Men jag vet inte själv.
st
55
stugan66
520i-93(såld),Volvo 745-90,Chevrolet Corvette C5-99, 523iA Touring-06
marvin of sweden,vad är det för fantasisiffror du levererar, 0.55 i hundra med en stor V8, nu får du ge dig, vi är väl inga idioter som läser detta forum.Mvh Mikael
D_
73
D_C
520i e34 90
Bra svar från er tack.
Det är en 98:års modell i manuellt utförande.
tror de har lite med min förra 535 e34 automat ja hade.
Bara en massa problem med dålig växellåda dålig tomgång och tickade.
någon som har en 535 e39 som kan dela sina kunskaper vad som gäller vanliga fel.
535 E39 är enligt mig en väldigt onödig modell. Samma ägandekostnader som för en 540 men inte alls lika snabb.

Vad gäller 535 vs 528 så beror det helt på vad man prioriterar och vad man ska ha bilen till. Jag tror personligen inte att 535 är fasligt mycket snabbare än en fin dubbelvanos 528.

528:ans paradgren är bränsleförbrukningen. Jag kör min på 0.7l/milen på landsväg. Kör jag strikt stadskörning i Göteborg med mycket gas och broms så kommer jag upp i max 1.3l/milen. Kan tänka mig att de manuella varianterna kommer ner ännu lägre men inte så mycket. Skillnaden mellan automat och manuell är försumbar på BMW.

Motsvarande bränsleförbrukning på en V8 E39 med min körstil tror jag landar på 1.1 på landsväg och över 2l/milen i stan.
Transocean
Nu har jag i för sig inte kört en 528 men en 728; och visst väger den ett par hundra kilo mer än femman men tycker likadant med skribenten som skrev att effektpuckeln som finns i gamla M60 V8-maskiner saknas. Tråkigt som satan var det i alla fall.

Att 535 e39 är en mellanmodell är ju sant men hellre en mellan v8 än minsta riktiga sexan om man säger så.

Vill man spara soppa finns det andra alternativ/märken ...diesel...micra... en diesel micra?
stugan66: Har du en 540 e39 själv? Har du inte det tycker inte jag att du ska yttra dig över huvud taget! Jag trodde inte att det var sant när jag såg det heller men mätaren visar som sagt 0,55 i 100 på plan mark, sen vad du tror och inte tror är helt och hållet ditt problem.

Ja min 530i visar 0,3 på plan väg i ca hundra men inte fan drar den de i slutändan,
går väll inte att titta på den direkta förbrukningen så, när de går utför då dra den
ju ingenting och de om något är snålt även för en 760ia men de är ju inte den totala
förbrukningen.
precis, men jag skrev tidigare att det inte var någon form utan snitt förbrukning. Bara att i 100 visar mätaren 0,55

st
55
stugan66
520i-93(såld),Volvo 745-90,Chevrolet Corvette C5-99, 523iA Touring-06
Hej Marvin,jag menade inte att vara otrevlig men lite realist,jag har lånat grannens 540iA E39 en vecka och kört långkörning och har hållit hastighetbegränsningarna i 30mil sträckkörning och den tog (mätt på fylld tank,det brukar bli mer exakt då) 0.99 och det tycker jag är bra för en så tung och stor bil,vid varierad körning drar det iväg några dl.Varför jag skriver här är att på nordicaudiforum ställs det liknande frågor om skillnader mellan V6 mot V8:or och även där tycker jag att de håller ned förbrukningarna på V8.orna vad gäller A6.Naturligtvis är det värt de extra dropparna att få köra en V8 men de blir aldrig lika snåla som de mindre motorerna.Jag har själv börjat fundera ev på 540 som hobbybil nu när barnen börjar flyga ut.Mvh Mikael
Då missuppfattade jag dig lite. Men precis, när jag jämför mitt snitt 13,9/100km (på datorn) mot pappas som ligger på 12,2/100km så tycker jag att det är värt dom extra kronorna. Men om jag börjar gasa lite som första tanken jag hällde i bilen när jag köpt den så blir det virvlar i tanken. 24,5mil på ca 65liter. Den förbrukningen blir svår att komma upp i med 6an. Fast åter igen nästan dubbel effekt.

M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Utöver förbrukningen,så är ju styrningen vassare i 528:an. 6:orna har ju kuggstångstyrning.
Marvin,din fars 523:a verkar dra mycket.Körde 523 i drygt 7 år,och tror inte jag nånsin hade en tankning där bilen dragit över litern i snitt.
Om det är V8,som gäller.Så hade jag nog hellre letat upp en fin 540.
Det beror väl på hur man kör

Jag har en 535 med manuell låda, trivs jättebra med den kombinationen. Motorn varvar ganska bra och passar väl med manuell.
Det finns 1st Sv-såld 535i, en Titansilver automatväxlad 2003:a ägs av Kuwaits ambassad.

Jag hade valt 535i före 528i, V8 är alltid V8:) Men såklart hade det blivit en 540i/6 E39 som nummer 1 :D

Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.