|
|
|
|---|---|
|
Hade samma problem med farsans 328:a... det började som obalans vid inbromsning. Bilen köptes NY -99 vi hade den i ett år körde ca 3000 mil och fick byta skivor fram tre (3!!!)ggr med ca 500 mils mellanrum. sista gången sa de på verkstan i U-valla att vi fick "Frästa specialhärdade skivor" men vad hjälpte det... De passade även på att byta gummibussningen i rattstången så att vi inte skulle känna ngt. Jävla smart när farsan står med och tittar på under tiden. Han fattade ju vad de ville åstakomma om man säger så.. Efter att de tredje paret började vibrera blev han förbannad (rent ut sagt.) Detta ledde till att BMW fick köpa tillbaka bilen då verkstan konstaterat att det var ngt fel på den som de inte kunde åtgärda. Nu åker Han 330 istället, och då borde väl lyckan vara gjord, men icke!!! Bromsarna på 330i:n tar ju fan inte när det regnar eller snöar. På samma verkstad sa de att "det får man räkna med när man köper en prestandabil!!?? Det är likadant på nya M3:an så vi tänker inte göra ngt". Alltså va fan håller dom på med?? Av en annan verkstad (Skövde) fick vi reda på att BMW har satt bromsskölden för långt ifrån skivan för att få kylningen till bromsarna och att det är detta som gör att de inte tar. De tar först då man pumpat 1-2 ggr. Någon annan med samma fel??? mvh Marcus IP | |
|
3 skivor med 500 mils mellanrum! Gick den på 24h Le Mans eller ??? :) "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" Mvh Anders S. |
|
|
Anders S, jag har också fått byta skivor tre gånger med ungefär samma intervall! Jag har kört ganska lugnt med min bil, men inte fasen hjälper det. Det var extremt stora problem med skivorna i början när E46 var en ny modell. Det riktigt tråkiga är att de kraftiga vibrationerna bland annat sliter mycket på bussningar och spindellederna i bärarmarna. Gummibussningen i rattstången är bytt på min bil också och ingick i ett av åtgärdspaketen som BMW tog fram för att få bort vibrationerna på dessa modeller. Riktigt bra blev det nog aldrig på de bilar som fick problemen!? Min vibrerar fortfarande lite och nu är bärarmarnas bussningar och spindelleder slut. Kostar ca 7-8000kr att byta! Mvh |
|
| På min förra e46:a (som köptes ny i juli -98) hade jag problem med bromsarna under 1,5 år ( 3 000 mil) Först bytte dom till nya skivor efter 300 mil. Redan då skyllde de på fel mtrl på skivorna vilket gjorde att de snabbt korroderade gravt om man inte nyttjade bilen dagligen. Sedan blev det nya bussningar både här och där, en tredje gång byttes någon slags ventil som reglerade bromstrycket el dyl( kommer inte riktigt ihåg.) Slutligen gjordes ånyo bromsskivebyte och andra modifieringar vilket faktiskt gjorde att den bromsade bekymmerslöst fram till byte vid 5 500 mil. Andra fel som jag hade under det första året var: Byte av farthållare, trasig stolsvärme, byte av bakaxelklump, byte av styrväxel jämte övriga generella garantiåtgärder. Vidare hade den några nya packningar som gjorde att den drack ca 3 l olja på de första 500 milen ( oljan fick jag visserligen gratis) När jag kontaktade BMW om att detta varit den trassligaste bil jag någonsin haft, vilket är svagt på en ny bil, tyckte de det var otur och skickade ett presentkort på 500:-! WOW! De sista 2 åren gick den dock som en klocka, men jag var nog övertygad om att en ny BMW skulle det nog inte bli, och definitivt inte en trea. Efter provkörningar av de flesta hyfsade bilmärken så var jag ändå tillbaka hos BMW. Och efter provkörning av diverse BMW:s kostaterade jag att femman kändes väldigt gammal designmässigt och klumpig körmässigt så nu rullar man i en trea igen och efter snart 700 mil kan jag bara konstatera att barnsjukdomarna verkar vara botade då den verkligen rullar klockrent ( knock on wood)! | |
|
Bromskivorna är ju nästan sorgligt vad dåligt alltså! Tråkigt när så mycket händer på en ny bil, barnsjukdomar visst men man börjar nästan undra om dom testade modellen innan dom börja sälja den... ?? På min är följande bytt/reparerat (innan mig): *bussningar 0110 *sätesvärme, kupefläkt 0112 *spolarfunktion, vindruta 0112 *bromsbelägg 0201 Bilen har nu gått 7900 mil... "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" Mvh Anders S. |
|
| Servicechefen på BMW menade att detta med vibrerande bromsar var ett fel som var vanligare på bilar som kördes lugnt. Överhuvudtaget när det gäller maskinella fel så uppkommer dessa oftast om man kör för lugnt, bromsar försiktigt. Vid testkörning så testar man testbilarna hela tiden varför exempelvis lätt korroderande bromsar aldrig upptäcks som ett problem då man av tidspress inte låter bilen "utsättas" för vila någon längre tid. Bekantas bekanta har en mercedesverkstad och här är problemen desamma: Nya bilar som körs försiktigt av trötta gubbar och tanter går ständigt sönder, medan bilar som rullar långt och snabbt går bäst ( jag tror detta problem är större hos MB då deras ägarskara bär hatt i större omfattning än hos andra bilmärken)) Kort sagt: man sparar knappast på bromsarna genom att köra lugnt. | |
|
- FaF. Det där sista lät som musik i mina öron. Mina orig.-skvivor slog sig på Ringen förra sommaren. Nu har jag slitsade skivor som jag åker banan med - de går utmärkt! Din erfarenhet vid bilköp är som min. När man undersöker andra bilmärken inser man att det på gott & ont inte går att färdas i något annat (dvs sämre) än en BMW och då helst en 3-serie. Det är synd att det skall kosta så mycket pengar bara.... ; - ) Mvh / Micke R |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.