|
|
|
|---|---|
|
Hej Funderar på att köpa en 730d E65 årsmodell 2004. Provkörde bilen igår och kan säga att varken jag eller min sambo vill ha en annan bil förutom 7-serien, grym komfort och snygg som bara den. Men kollade lite med kolegor som jobbar på BMW och de påstår att det är inget att rekomendera med tanke på all elektronik som sitter i bilen. Så länge den fungerar så är det OK, men börjar elektroniken spöka då kan det bli hur dyrt som helst, menar de. Vad tycker ni om det hela. kan bara tillägga att jag inte kan tänka mig köpa en annan bil just nu (just för att den är extrem fin och skön att köra). Är jävligt rädd att satsa runt 250 tsk och sen kanske lägga yterliggare 50-100 tsk för reparation om något händer. Tacksam för alla ärliga svar. De som gissar och är osäkre behöver inte svara, då blir jag bara mer förvirrad. | |
| se till att ha en slant undan stoppad för framtida problem,sedan är det inte så mycket krångel endå,mycke elektronik är det i alla bilar i dag så inte utmärker just E65 för massa el fel inte. Länk | |
|
När jag såg din bil så blev jag ännu mer sugen :-) Så klart ska de hålla, men har man otur så kommer säkert plånboken att bli jätte tunn. Det är det som jag tycker är problem, att man inte vet vad det kan kosta. Kostar reparation 5-10 tks är det inga problem (surt blir det iaf) men kommer man upp i 20, 30, 40 tsk då blir man galen hehe. |
|
| ja det är ett lotteri. | |
|
Det här med att "det är för mycket elektronik i bilen" har förståsigpåare tjatat om sedan början av 90-talet. Dessa deprimerande gubbar har en förmåga att åka runt i en gammal Volvo 740 och inbilla sig att det är den bästa bil som någonsin tillverkats bara för att man fortfarande kan få tag i en fläktrem på OK. -------------------------------- //Lövet |
|
|
Hahahaha.. Det var det roligaste på länge.... jag lysnar inte på folk som kör Volvo, MB osv utan det som jag tyckte var oroväckande är att BMW-s killar (de som jobbar på BMW) sa att det är inget att rekomendera utan att man ska satsa på 5-serien som är mer driftsäker. Det är det som gör mig förvirrad. Vi bestämde oss att vi ska köpa bilen idag, sen ringde jag BMW och fick svar som helt enkelt sitter i ryggraden på mig. Jag vill ha bilen (är rätt så besviken nu) men efter deras rekomendation så är man inte lika klok och bestämd som igår. |
|
| MillerP1: tänk på att bilmekar sällan träffar folk som kommer in, tar en kaffe, säger "inga fel idag heller", åker hem igen. Dvs, alla de bilar mekarna tar emot är ju inne av en anledning, så verkstadsarbetande mekaniker brukar ha en rätt negativ uppfattning om de flesta bilar de jobbar med... | |
|
Kan det inte även vara så att många bilmekaniker haft svårt att ta till sig den nya tekniken på denna typ av bilar och hur felsökningen ska gå till? Nu är ju snart e65an 8år och även e60 och e90 börjar bli gamla, de bör ha jobbat upp bra felsökningsrutiner för dessa "komplicerade" vagnar under alla dessa år. Annars håller jag med Lövet, mycket snack bland gamla gubbar. Det som oftas krånglar på nyare bilar verkar vara samma gamla vanliga, givare, vattenpumpar och leder i hjulupphängning. |
|
|
Hej jag tro att en E65 har 55 dator som jobbar för att gör ditt liv bättre! jag har en E65 730D som jag köpte i Tyskland för ett par år sen hos BMW, den är by far the best car I have ever had! du gör rätt som vill ha en 2004, jag skulle inte sova gott om jag hade en 2002, folk som är räd för elfel är dom som inte har rätt utrustning att fel söka fel som du ska vara uppmärksamma på * gren rör spricka vid turbo fäste, kostar ca 12000:- dom nya som ska inte spricka är av gjutjärn (kolla) du kan höra om den läker och du tapper minst 50hk prov kör fler innan du köper!!! alla är inte lika!!!!!!!!!!!!!! * insugesrör, spel kan lossna och åka in i motor= total motor haveri googla detta fel, lösning, byt insugesrör kostar ca 10,000:- (Major diesel engine failure, Caused by swirl flaps from intake manifold sucked into engine) min 730D går bättre an ny! mer drag och ta minde diesel ca 0,55 l/m vid 90 kmh på och 0,67 vid 110kmh eller 0,72 i stan ett måste är Dynamik drive, jag skulle inte villa ha en E65 utan om du vill kan du prov köra min BMW så att du vet hur de ska vara är barra ring good luck Noah Brown 0708956008 Noah Brown |
|
|
Noah Tack för beskrivningen och en mkt trevlig samtal. Nu vet jag i alla fall vad man ska titta på. Trevlig helg MVH /Nesso |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.