AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
591

535i - 86 problem med gnistan (behöver expert hjälp! )

Deora
Jag har kollat runt på forumet och hittat liknande inlägg det enda är att det verkar som att de flesta haft olika problem på bilarna men likheten med alla är att bilen vägrar starta. Det hela började med att bilen dog när jag var ute och körde sedan var jag tvungen att vänta ett tag innan den gick att starta.. så höll den på några gånger men jag lyckades ta mig hem tillslut. den dog dock på garageuppfarten. sen dess ville den inte få någon gnista. startmotorn går runt och den får ström till tändspolen men de kommer ingen från spolen och vidare. jag har kollat alla jordanslutningar, jag har även bytt ut spolen mot en ny. det finns inge kabelbrott och alla säkringar verkar vara i ordning. De enda som jag inte har kollat är vevaxelgivaren eller databoxen. vevaxelgivaren ska undersökas så snart jag får hem den för den är beställd. men hur är det med boxarna är det vanligt att dom pajjar. jag börjar få slut på ideer och man vill ju inte gärna köpa en ny box i onödan så kan man kolla om den funkar eller nått eller kan man ta en box från en 528 och se om den startar iaf. motorn har motronic så ni vet.

Tack på förhand // Jonas

Deora
Glömde tilläga att den vid 2 tilfällen vägrat stanna när man har slagit av den på nyckeln. den lixom eftertände.

bi
14
bichler
E34 M5 Touring 3.8 -92
E92 335i -2007
Kan inte tänka mig annat än tändläge eller varvtalsgivare. Har hänt mig 2 ggr på 10 år med samma bil (M535 -87) Hittas enkelt med mätning av resistans. Skall vara ca 950 ohm mellan polerna. Framförallt skall de vara lika eftersom givarna är identiska. Lätt att komma åt i bakkanten av motorrummet. Lycka till.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.