AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.567

ABS , ASC DSC ur funktion - 3 lampo lyser

Tjena

Kör en 320 (2000)
Idag när jag var på väg hem så lyste 3 lampor (1 röd ,2 gult)
Bland annat en i mitten som ser ut som en cirkel med en pil på vänster sida + ABS + handbromsen

Läste sen i manualen att om dessa 3 lyser tillsammans då är ABS + ASC ur funktion och att man ska köra försiktigt och inte bromsa för hårt och svänga för hårt och besöka BMW snarast...

Nu till min fråga:

Kan jag köra bilen med ovanstående?
Hur farligt är det egentligen?
Vad kostar det att fixa detta?
Ärdet nån komplicerat fel?

Tacksam för svar
na
630
navi
BMW325xi -06
Farligt och farligt.....
Du har ju ingen antispinn och det kan man väl leva med.
Det är ju mindre bra att ABS bromsarna inte fungerar överhuvudtaget i det här läget.

Problemet brukar vara att någon av ABS sensorerna har gått sönder.
Åk in på en verkstad som kan BMW så mäter de upp vilken sensor det gäller.

na
630
navi
BMW325xi -06
För att förtydliga så fungerar ju bromsarna i alla fall, men inte ABS funktionen om du behöver tvärbromsa.

Det är ofta ingen katastrof på torr asfalt, men det är ju bäst att fixa det snart.
Tack för svaret
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Jag tror mer på att styrenheten till ABS/DSC har pajat för om jag inte missminner mig så tänder sig bara ABS när en givare har pajat. Jag har bytt MÅNGA styrenheter och jag har för mig att det är som jag beskrev ovan. Hursomhelst behöver du läsa av ett felminne och ta reda på vad som är kasst.
Juventini
Jag hade liknande bekymmer, hissade upp bilen en solig dag och rengjorde abs givarna höger & vänster bak, sedan dess har asc och abs inte gett mer indikation. Så tips är att först prova att rengöra abs givarna för att sedan göra en feldiagnos på verkstad om felet inte ligger där.

Lycka till!!
Tack för all asvar

Nu har även hastighetsmätaren slutat fungera

Är det ABS givare vänster som är kass?
Juventini
enligt vad jag läst i forumet ska vänster bak vara relevant för hastighetsmätare, men när du ändå håller på kan du rengöra höger bak också.
S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
Kolla säkringen är den hel får du göra ren eller byta ABS-givaren vänster bak.

If it works, don't fix it.
M-
110
M-Olo
328i -99
Dani: Tre lampor tänds vid felande givare. Varning bromssystem, ABS och antispinn.

A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.