|
|
|
|---|---|
|
Mitt inlägg togs bort från tråden därs det diskuterades om diagnos verktyg, så jag får posta en ny tråd. BMW har ju tyvärr sina "problem" med kylarsystemet. När bilen går varm och går upp på det röda så piper det till och varnar för hög temp på vissa bilar. (Antar e39, e46 mm). Det är ju aldrig bra att dom går upp så högt i temp och det slog mig, kan man ändra så bilen varnar vid en lägre temperatur? (Vid strecket efter mitten) eller är det något annat som sköter detta som inte går att programmera? Detta känns som en stor säkerhet ifall man har oturen framme. Kanske går med carsoft, INPA ediabas eller hos BMW? Hoppas nån har svaret på min fråga! /Crille | |
|
Du kan knappast på ett enkelt sätt ändra varningsnivån för hög temp. Denna bestäms inne i instrumentclustret i samband med drivningen av mätaren och varningslampan, givaren ger endast en linjär signal in från sensorn i motorns topplock. FP |
|
|
Okej då förstår jag. Det var ju lite synd. Känns som att detta skulle vara till stor fördel om det hade varit enkelt att ändra. Det sista man vill vara med om är att datorn varnar för hög temperatur. Känns som att det många gånger är försent då tyvärr... Skulle det gå att göra på något annat sätt? Jag gissar att ingen eftermarknads tempmätare ger ut signaler? /Crille |
|
|
Det finns redan minst ett par givare i t.ex E39/97 som kan användas för att ge signal vid viss temperatur, används för AC och motorfläkt eftersom denna är av 2-stegsmodell, den blev senare steglös. Problemet är att givarna sitter en bit ifrån de känsliga delarna på motorn där hotspots kan bildas osv. Man får nog montera dit en egen givare isf, och då lämpligen en linjär givare som sedan signalbehandlas och då kan man få signal vid en eller flera nivåer helt enligt önskemål. Om man "gör rätt" så bör inte risken vara överhängande för stort ras vid ev. tempvarning. Man bör omgående stanna och låta motorn gå på tomgång nån minut innan man stoppar den. Felet som många gör är att köra vidare en bit, alternativt slår man av motorn tvärt och då får man en kortvarig höjning pga eftervärmen och utebliven cirkulation av kylvätska. Det är en myt att BMW skulle vara annorlunda eller värre än andras motorer när det gäller möjligheten för topplocksras pga överhettning. Studera historen bakåt när topplock av aluminium blev allmänna, och i synnerhet 5-6cylindriga motorer osv där topplocken är förhållandevis långa. Vilket inte hindrar att jag själv åkt samma resa även med en 4:a av svenskt välkänt fabrikat. Inte ovanligt alls enligt verkstaden som därefter monterade dit en s.k. tropikkylare. Man kom på lite försent att luftväxlingen var för dålig förutom i hastigheter runt 90+, tempmätaren ville gärna krypa uppåt så sakteliga osv, och det kostade många motorrenoveringar. Taxi var förutseende (efter insidetips?) och bägärde tropikkylare redan vid nybilsleveranserna. FP |
|
|
Kanon bra svar folke, det uppskattas verkligen! Jag har några följdfrågor. När du skriver några minuter, menar du 2-3minuter eller 10? (Jag förstår givetvis att det inte är någon exakt tid men jag vill gärna veta lite mer) Du skriver så att vattnet får cirkulera. Hur blir det om multiremmen går av eller att vattenpumpen pajjar så impellern inte snurrar, då tappar jag väl cirkulationen? (= är väl ingen nytta att ha igång motorn då, eller?) Tack ännu en gång! /Christoffer |
|
|
Jag skulle säga att 1-2 minuter räcker för en bilmotor. Man brukar rekommendera 5 min för lite större dieslar runt 10-15 liters volym för att ta ner temperaturen lite före stopp. Vid rembrott utan att motorn dessförinnan är mer än normalvarm händer inget mera än som att stoppa motorn som vanligt, givetvis kör man till sidan och stannar direkt osv. Att köra motorn en stund extra på tomgång i bilen är menat efter extrem hårdkörning eller när tempen av någon anledning kättrat upp en bit. FP |
|
|
Tack för svaret. Jag kanske inte förklarade riktigt väl. Det jag menade var, Hur skall man bära sig åt om remmen går av och märket det först när tempen når det röda? Vad ska man göra om vattenpumpen går sönder och tempen går upp på det röda? Här har ju liksom inte bilen någon cirkulation? Hur skall man lösa detta på bästa sätt för att skona motorn så gott det går? Tack för svaret! /Crille |
|
|
Hela arsenalen med varningslampor tänds omgående när remmen sticker, om man missar detta så är det inte bra... Du behöver definitivt inte riskera att missa just att tempmätaren sticker uppåt, vilket ändå tar en liten stund. Vad kan man göra mer än att stanna? FP |
|
|
haha nu måste jag varit i nattmössan, självklart tänds ju andra lampor också. Var en riktigt miss från min sida, så långt tänkte jag inte... Tack för svaren i alla fall! /Crille |
|
|
Hur mycket cirkulation ger den elektriska vattenpumpen till kupevärmen? Om den cirkulerar vattnet i hela motorn borde det fungera jättebra att slå av motorn direkt, men ha tändningen på och ha full kupevärme på så att elpumpen cirkulerar kylvätskan och kupeelementet kyler vattnet? Det funkar ju även om remmen gått av eller vattenpumpen havererat menar jag. |
|
|
Svårt att ge siffra på hur mycket elpumpen hjälper till. Den är avsedd att hjälpa upp cirkulationen i kupévärmaren vid låga motorvarvtal och vid stillastående om man har option "restvärme". Det räcker under alla omständigheter inte till för att kyla ner motorn så pass att den kan jobba utan egna pumpen, men lite hjälper den ju till, förutsatt att man har full kupévärme inställt, vilket man kanske inte har på sommaren osv. En kuriositet är kanske att det faktiskt tillverkats bilar helt utan främre kylare och fläkt. På den gamla goda tiden fanns t.ex Ford Taunus 12M som enbart använde kupéelementet som "kylare". På sommaren när man inte önskade bastuvärme så släppte man helt enkelt ut luftströmmen under bilen med nåt slags öppningsbart spjäll. Sug på den en stund...) FP |
|
|
Jo men jag tänkte att göra så i händelse av överhettad motor för att förhindra hotspots efter att man panikstannat, inte att köra med det som enda motorkylning. Det syns ju att motortemperaturen sjunker om man gör så, särskilt om det inte är varmare än 10 grader ute. Frågan är om det cirkulerar överallt, fast med lågt flöde. Kan man anta att nämnda Ford (T)a(u)nus inte precis hade 200 hästkrafter med det kylstemet? :) |
|
|
Om man fått en luftficka i kylsystemet så cirkulerar inte vattnet, vilket händer om man mist för mycket kylvatten så borde man nog stoppa motorn genast, möjligtvis kan man ju ha på full värme och fläkten och hoppas att det cirkulerar i värmebatteriet. /// Kristian |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.