|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Ta konsekvenserna av ditt gasande och åk kommunalt, cykla eller bli skjutsad!!! Blev själv av med flängelappen för några år sen och blev körd av en anställd, skittrist men bara att gilla läget. Att fortsätta köra bil utan kort var inget alternativ för mig alls....jävla dumheter! Frasse |
|
|
Lite fakta från Vägverkets körkortsportal om vad som gäller beträffande återkallelse av körkort. Detta innefattar om polisen plockat körkortet på plats vid trafikförseelse. Länk |
|
|
k1mzo du har säkert helt rätt i att det skiljer sig om man kör olovligt med återkallat körkort jämfört med att man aldrig haft det från första början. Dock: "– Brottet rubriceras som grov olovlig körning eftersom hon gjort sig skyldig till olovlig körning vid ett tidigare tillfälle, säger Mattias Larsson, åklagarassistent vid åklagarmyndigheten i Malmö." Det uttolkar jag som att det var fråga om grov, just för att beteendet återupprepats och jag drar slutsatsen att första gången tjejen åkte för olovlig körning så var det ej i åklagarens ögon att döma som "grov olovlig körning". Vad viktigare är tycker jag - försäkringen? Den som kan stå en dyrt. |
|
|
Är det så svårt att åka buss?! Tar säkert längre tid och krångligare men alla gånger bättre än att hitta på massa annat dumheter! M3 E30Länk |
|
|
Av allt att dömma så hade jag fel, jag tyckte att jag la in en reservation om det, om än liten. För den skull så behöver inte du säga åt folk att "inse att det inte lönar sig..." det beror ju på andra omständigheter. Exempelvis kostnad för att anlita en privatchaufför kontra risken att åka dit för olovlig körning - grov sådan. Än en gång så är ju knäckefrågan för min egen del hur försäkringsbiten ser ut - jag köper och utgår ifrån att vagnskadan är tack och adjö (och "värdet" på den beror ju på vad man har för bil). Men hur står det till med trafikförsäkringen? Att genom diskussion få fram fakta vad som gäller är jag för - att göra själva övervägandet överlåter jag åt den eller de som är drabbade. Själv har jag mitt körkort och har så oavbrutet haft sedan jag fyllde 18 år. |
|
|
Försäkringsbolag har ingen välgörenhet och det tackar jag dem för ! Ang. om man blir eller inte blir återbetalnings skyldig så kan ni kallt räkna med att det är ni och ingen annan som betalar för ev. skador Hade för en massa år sedan en idiot som körde in i min bil bakifrån som inte hade försäkring . Samma sak om man inte har styrlapp Fick ut alla pengar från trafikförsäkringsföreningen men han fick betala för alla skador på min bil kostade honom 45 tusen sen kan man fråga sig om det kanske är billigare att åka TAXI i ex tremånader Som egen företagare så kan man kanske räkna ut det eller så kan man fråga sin revisor vad han tycker Ha de T |
|
|
thom525 skrev: "Hade för en massa år sedan en idiot som körde in i min bil bakifrån som inte hade försäkring . Samma sak om man inte har styrlapp" Så du sätter = person utan försäkring och person med försäkring men utan körkort? Jag säger inte att du har fel - men du drar en slutsats av en händelse som inte på något sätt liknar vad tråden handlar om. Det ter sig rätt självklart vad som händer om inte en försäkring ens finns med i bilden. |
|
|
Kolla med vilket försäkringsbolag du vill de betalar inte ut ngt om du som kör bilen orsakar olyckan inte har behörighet att framföra fordonet i frågan det är sunt förnuft bara om du frågar mig Ha de T |
|
|
thom525: har nu luskat lite i trafikskadelagen samt försäkringsvillkor, valde länsförsäkringar och utgår ifrån att samtliga aktörer i detta land har väldigt nära exakt samma villkor gällande trafikförsäkringen. och nu citerar jag från: Länk "222 Brottssjälvrisk Trafikförsäkringen gäller med en självrisk som är 10 procent av prisbasbeloppet för det år skadehändelsen inträffade; • om föraren inte hade giltigt körkort/förarbevis • om föraren kört moped utan att ha den ålder som krävs • vid övningskörning, om läraren/eleven inte uppfyllde kraven för tillåten övningskörning • om föraren var straffbart påverkad av alkohol eller annat berusningsmedel • om föraren orsakat skadan med uppsåt eller genom grov vårdslöshet." Tycker att du ska omvärdera ditt sunda förnuft och ta reda på fakta innan du uttalar dig. Samt än en gång - det är upp till var och en att bedömma om risken för 50 dagsböter är värd att ta för att även fortsatt ta sig till arbetet utan privatchaufför. Orkar dock inte dubbelkolla ang. vagnskada - för där tror jag faktiskt att ditt förnuft har rätt - sunt eller ej. |
|
|
Det här ju bara matematik, dock med vissa begränsningar eftersom man behöver göra vissa antaganden. Säg att spärrtiden blir 3 månader och enligt trafikjuristen var det ju 30 dagsböter för olovlig körning. Vi vet ju inte hur mycket det blir per dag men vi kan anta att totalsumman blir 15000kr Säg också att vår stackars fortkörare skaffar en risig bil för 3000kr som han kan skita i om han sätter den i diket. Därefter räknar vi. Hur stora är då oddsen att han åker dit. Mil/dag=12 antal dagar=21(arbetsdagar/månad)*3=63 totalt antal mil=756mil Hur ska vi då bedöma risken att blir stoppad? Här kan man ju själv välja lite vilket värde man tycker passar. Siffran varierar ganska mycket på vilket bil man har. Polisen är ju inte direkt objektiva i sina bedömningar. Det kan också vara bra att inte själv stå på bilen eftersom uppgifter om ägarens körkort kommer upp när polisen kollar upp regnr. Säg att man kör ungefär 2000 mil/år och blir stoppad ungefär 1 gång vart tredje år. Då innebär det 1 gång/6000mil 1/6000*756=0,126 <-- odsen för att bli stoppad. 0,126*15000=1890kr <-- Det blir alltså den genomsnittliga böteskostnaden för att köra bilen till jobbet under perioden. Hur stor är då risken att vår förare orsakar en olycka. Vi utgår från att trafikförsäkringen gäller men att försäkringsbolaget kräver vår förare på pengarna för ett krockat fordon men inte för personskador. Har försökt hitta en bra siffra i SIKA:s statistik men det verkar svårt att få fram. Vi får göra ett antagande. Säg att man kör 2000 mil/år och är involverad i en olycka ungefär vart tionde och att man själv är ansvarig i hälften av fallen. Det blir alltså: 2000*10*2=40000mil 1/40000*756=0,0189 <-- odsen att orsaka en krock under perioden där vår förare är ansvarig. Vi säger att den genomsnittliga kostnaden är 50000kr Extremt svårt att beräkna eftersom det beror väldigt mycket på vilket fordon det är man krockar med och på vilken del av sträckan. Men 50000 borde ligga i överkant för ett medelvärde. 0,0189*50000=945kr <-- den genomsnittliga kostnaden under perioden. 945+1890=2835kr Vilket alltså är den genomsnittliga förlusten för att köra utan körkort under perioden. Bedömer man sig förlora mera på att ta bussen eller stanna hemma pga förlorad arbetstid eller annat tjänar man på att chansa och köra bilen. Utan att ta hänsyn till de övriga kostnaderna för att köra bilen såklart. Beräkningens svaghet är antagandena som är svåra att göra. Men det är nog oftast lättare för en själv att bedöma dessa värden korrekt. Lycka till! |
|
|
tack för all info men jag har inte fått nån svar än, antagligen blir det 3mån och sen ta om skiten. och jag är inte arg eller bitter samt tar mitt ansvar, som vissa här har skrivit att jag borde göra. men jag anser fortfarande inte att jag är sämre förare utan den rosa lappen. hur som helst så är jag på jobbet nu och kommer att fortsätta varje dag tills jag tar om den. jag ser det som att hellre köra utan kort än att köra påverkad av narkotika och alkohol. tack alla som förstår mig och för det nyttiga info som ni har skrivit =) |
|
|
När min styvmor pendlade 22 mil varje dag hade hon en knallröd 535:a. Hon fortsatte köra efter att hon blivit av med lappen för fortkörning fast då i pappas svarta 735:a. Polisbilen som först tänkte stoppa henne hade inte hängt med utan blev tvungen att ringa in en bil som stoppade henne ngra mil längre fram. |
|
|
Jag blev av med lappen i 12 månader för några år sen. Men det sket jag i och körde bil i alla fall. Ingen olycka skedde och jag blev aldrig stoppad av snuten och 12 månader senare fick jag tillbaks körkortet. ______ Släpp koldioxiden fri |
|
| Haha underbar sammanställning av icke! Allt avgörs ju av risken att åka dit, den är normalt sett väldigt liten. Ännu mindre är risken att orsaka en olycka så jag ser inte denna lagöverträdelse som så allvarlig. | |
|
no1MAXIMUS: jag har 370hk fördelat på 1,6 ton om man ser det så, men den dagen snuten försöker stoppa mig så stannar jag. det är där skillnaden mellan en förare som förlorat lappen och en som är påverkad som det skilljer sig. Henke lexus: jag kommer nog att fortsätta köra finns inget val =( Keiser: Precis lagöverträdelsen är löjlig till en viss del, men de som har jobb och familj samt måste försörja sig på lappen borde få en chans medans de som åker fast varje månad borde bli av med det för gott! |
|
|
Jag vill bara inflika att man kan klara sig undan en poliskontroll utan att få böter mm även om man kör UTAN körkort...Givetvis gäller det att INTE ha gjort någon allvarligare förselse utan mer av lindrig karaktär (tex +10km/h på 90 väg eller "rutinkontroll"), men det gäller att ha mängder med is i magen, och förfarandesättet är inte möjligt för alla och absolut inget jag rekommenderar, men som en sista utväg så kan man alltid testa om man skulle "torska" utan körkort... |
|
| En fuling är att göra en backup på sitt körkort innan man blir av med det: Förlustanmäl plånbok och kvittera ut ett körkort till. Med lite tur och massa tidigare nämnd is i magen kommer man nog rätt långt på ett makulerat körkort. | |
| dawwe: hur skulle man göra då? =)) | |
|
lus: hade jag vetat det så hade jag gjort nåt sånt men nu är det försent. jag kanske skulle anmäla att jag blivit rånad på mitt körkort av två beväpnade män som stoppade mig mitt på vägen och beordrade mig att lämna ifrån mig plånboken ;))) |
|
| 3MW: hahahah :D Testa! :D | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.