AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.440

Körde 99 km/h på 50 sträcka

Sida 1 av 4
3M
718
3MW
E36 Ti
Jaha nu har det hänt mig =( hade precis monterat min 20" och var ute för att prova vibratoner i ratten då bilen har krånglat som fan. Det var lördag morgon och nästan ingen trafik. körde då upp till 70 sen 90 och sen på väg till 100 då kommer länsmann ut och vinkar in mig. tog lappen på plats.

Han påstod att det fanns chans att jag skulle få tillbaka den fast jag har prövotid :/

Så min fråga är vad kommer att hända?
Jag har gått med på straff förelägande samt ursäktarde min körning varav polisen skrev det i raporten och allt gick utan problem dvs ingen skrick eller tjafs.

lappen rykte för två år sen där av prövotiden.

Jag vet att det var fel av mig säger inget om det, alla vi är mäniskor så misstag kan man göra.

så spara moralbiten om ni ska svara.

Min fråga är nu finns det nån som har varit med om samma sak samt vad blir straffet? (jag har intyg på att jag måste ha bil till jobbet och köra bil i jobbet, driver ett företag med 8 annstälda och har 12mil till jobbet tur och retur )

tacksamm för all info.

16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tyvärr ser det ganska mörkt ut. "Alla" har intyg på att de behöver lappen i tjänsten så det brukar inte påverka särskilt mycket. Prövotiden påverkar inte straffet egentligen men du måste ta om kortet igen när spärrtiden är över.

--------------------------------
//Lövet
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
falsterbo tänk på vad du skriver det är ju ett erkännande till brott
som man inte ser med så blida ögon på
Och eftersom du har (eget företag ) så har du väl råd att betala ev. invaliditeter som du av ngn anledning skulle utsätta dina med trafikanter för

Ha de T

Ps . till 3MW kan jag bara säga tur att du har anställda för de kan ju skjutsa dig. Bara kör inte utan körkort inga försäkringar i världen löser dina dumheter då kan bli skit dyrt
3M
718
3MW
E36 Ti
thom525: Problemet är att mina anstälda finns i samma stad som företaget dvs 6mil i från mig =(

men som falsterbo skriver tänker väll alla, Jag kommer att vänta in beskedet
sen så vet jag inte hur länge jag kommer att kunna sitta hemma och låta företaget vara utan mig.(man är väll inte sämre förare bara för att man inte har kvar kortet)

andreas_lofgren: vet du vad det blir för spärrtid? jag har hört 2-3månader
Sa
136
Sanoj_lidatorp
120i -08, M-pkt
"falsterbo tänk på vad du skriver det är ju ett erkännande till brott
som man inte ser med så blida ögon på"

De va det dummaste jag hört :) Ska polisen köra ut en internationell efterlysning på "falsterbo på autopower" som kan tänka sig att köra utan körkort om han skulle bli av med korten någon gång....

// Jonas
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
med 49km/h för fort på 50-sträcka så kommer det nog inte vara under 3mån.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Sanoj_lidatorp skulle inte heller tro det men man kanske skulle tänka på konsekvenserna vad händer om man tex. kör på ett barn som blir invalid för resten av livet.
Du får pröjsa det för tro mig när en sådan olycka händer så finns ingen som håller med dig oavsett hur många företag/ arbeten du har

Ta det försiktigt där ute

Ha de T
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Får man prövotid om man blir av med körkortet och sedan det åter? (om man nu inte hade prövotid vid det tillfället?
kilroy
Faktum är att sätter man samman de olika uppgifter som medlemmar lämnar om sig själva på ett forum (förutsatt att uppgifterna är sanna) så går det i många fall att spåra folk ned till individnivå.

Jag vet att medlemmar på olika forum (gäller även AP) har blivit spårade av försäkringsbolag tack vare medlemmarnas vidlyftiga och tanklösa uppgifter om sig själva och sina försäkringsbedrägerier.

Nu ägnar sig inte polisen åt den typen av övningar såvida det inte gäller konstaterade och allvarliga brott.

Många medlemmar, oavsett om dom har rent mjöl i påsen eller ej, lämnar ofta ut förvånansvärt mycket uppgifter om sig själva, både i sina profiluppgifter och olika trådar.

Hade jag haft mer tid (och intresse vilket jag inte har) skulle jag säkert kunna spåra "falsterbo" förutsatt att de uppgifter han lämnat är sanna.

Storebror ser oss även om många inte tror det.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

gu
159
gusse
320i Touring 2009
3MW: "men som falsterbo skriver tänker väll alla"

Nej, alla tänker inte så. Jag skulle inte köra utan körkort. Jag hoppas och tror att fler än jag tänker så. Du säger att vi alla är människor och kan göra misstag. Men att medvetet köra utan körkort är ju definitivt inget misstag.

Nu bad du om att slippa moralkakor men jag kunde inte låta bli eftersom du resonerar som du gör.

______
Stolt BMW-ägare
Den "enklaste" lösningen är nog dessvärre den som "falsterbo" nämner. Sen är det ju förenat med vissa risker förutom den moraliska aspekten. Är det 6 mil ödslig landsväg eller 6 mil med mycket körning i tötbebyggt område kan ju eventuellt också påverka.

Jag hade troligen varit lite olaglig i ditt läge men som du själv sa, minimerat körningen.

Inte helt aktuell men ger väl en fingervisning... Länk
Vart går då sen gränsen för vilka lagbrott som ska
anses som mindre allvarliga?

Är det okej att mura in familjen i källaren om
man är övertygad om att det är för familjens bästa?

Är det okey att ta bilen hem från festen fast det
blev kanske en virre för mycket?

Vem ska tala om för mig vad som är rimligt för
nog vet jag det bäst själv?

Computers are useless. They can only give you answers.
Prövotid innebär att ju att du har körkortet till låns, så tar polisen det får du inte tillbaka det. Tyvärr får du vänta ut hela spärrtiden tills du är berättigad att ta körkort på nytt.

Det var ju en motgång, men samtidigt öppnar sig alternativa färdsätt. Blir väl till att skaffa dig en sk 30 moped. Om du har möjlighet att köra lite sidovägar finns det ju alltid vissa knep att avverka sträckan snabbare.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Köra 12 mil per dag med 30-moppe låter som en genialisk idé, särskilt på vintern. Han kan ju iofs trimma den, bli tagen igen och så dröjer det ännu längre tills han får tillbaka kortet.

MVH Christofer
3M
718
3MW
E36 Ti
Vet nån hur det funkar om man kör en scooter/moppe 125cc-150cc?
tänkte skaffa mig en sån och plocka av skylten så den ser ut som en 30 moppe. eller vad tycker ni?

Jag lovar att skriva hur det går med kortet så fort jag får besked.

chris87: som crille82 skrev så är den alternativen rätt så kört då det tar mig minst två timmar att ta mig till jobbet=)
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
3MW: inga direkta tips för dig, vill bara uttrycka mitt medlidande, så sjukt lätt att man råkar trampa lite för hårt på gasen då & då. Har själv tre månader "prövotid" kvar, och hoppas innerligt jag klarar det :)
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
3MW: Det spelar ju ingen som helst roll om du tar bort regskylten!? Då kan du lika gärna skriva lådbil på din bil istället. Straffat olovlig körning får du i vilket fall som helst om de tar dig.

Mitt tips är att någon på jobbet får ta an uppgiften att bli din chaufför. Har ni företagsbil?
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
En 125cc-150cc moppe är fysiskt sett nästan alltid större än 50cc mopparna. Dessutom, när du kommer i 70 km/h i din moppe utan regskylt så drar du till dig rejält med uppmärksamhet.

--------------------------------
//Lövet
Jag syftade ju visserligen på en trimmad 30 moped. De flesta gör ju uppemot 80-85 km/h idag. Det är klart att åker du dit för detta är det inte skoj.

Beträffande 125cc-150cc scooter så hör man ganska tydligt skillnaden mellan dessa och en 30 och EU moped.

Det enda lagliga sättet som inte riskerar att du får vänta längre för att ta om körkortet blir till att åka kommunalt så långt det går. Åk tåg om det är möjligt och därefter buss till nån närliggande hållplats.
ps
377
psike
M240i xDrive -19
Har en bekant som körde MC 2 somrar och valde att inte ta körkort eftersom böterna för olovlig körning var blygsam. Tror det skulle handla om <500kr.

Dessutom tror jag han kollade upp att Trafikförs. skulle gälla även utan körkort, däremot var det ingen idé att teckna vagnskada.

Dock så hade han Lämp.intyg för MC.

Det jag menar är - om TS väljer att köra till jobbet utan körkort så riskerar han såklart böter för olovlig körning (som inte är så jättehöga) men är det VERKLIGEN så att försäkringarna även innefattat trafikförsäkringen helt upphör att gälla. Den ska ju på något vis ändå garantera medtrafikanterna snarare än bilägarens materiella skador.

Vagnskadan kan ju TS dock säga upp för att spara en slant.

Att sedan ponera att TS kör ihjäl ett stackars barn, eller invalidiserar ett är ju ingalunda en icke-tragedi hur jädra försäkrad man än må vara. Det är ju tragedi för såväl föräldrar, förare som barn. Oavsett körkortsinnehav. Tycker det är argument som kan föras på tal vad gäller rattonykterhet och/eller det faktum att TS körde 99@50-väg...

Rätta mig om jag har fel.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
k1mzo tack äntligen en som förstår men det är den lilla kostnaden
slå runt med din bil så får man inte ett skit på försäkringen

Ha de T
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.