|
|
|
|---|---|
|
Hej på er alla! Har en fundering över min växellåda. När jag kör bilen så går växlarna i lätt och mjukt. Sen när jag kommer till femmans växel så hör jag hur kuggen tar i varandra och det rasslar till. Precis som om jag inte hade kopplingen nere tillräckligt. Det blir värre om jag går från treans växel till femmans. Nån sa att det var nåt med några ringar(oringar) ??? att dom var slut i lådan. Jag bytte olja för ett halvårsen. Kommer inte ihåg vad det var för olja, men jag köpte den på mekonomen och killen sa att det var rätt olja. Kan jag ha fått fel olja? Och isf, beror det på det? Jag minns heller inte om det rasslade innan oljebytet. Bilen var då nyinköpt. Vad bör jag göra? Har jag ett växellåde-ras framför mig? Går det att renovera? Svårt? Köpa en ny låda på skroten? Eller finns det nån mirakelolja? ;-) Tacksam för svar! Leonid BMW-320I E36, M50 B20 | |
|
Ska tillägga detta: BMW-320I E36, M50 B20 - 1994 BMW-320I E36, M50 B20 |
|
|
du har nog en dålig synkring på 5:an. har man dåliga synkringar generellt i lådan så hör man ett vinande ljud från lådan vid belastning. hörs bäst på 1:an. vet inte om man kan höra de på 5:an. men prova dubbeltrampa på kopplingen mellan 3:an och 5:an. där du beskrev att det blev värre. fungerar det att få i 5:an utan skrap eller mycket mindre så är det nog synkringen. jo.. va lite snabb när du gör det också :) är det synkringen så måste man riva lådan och renovera. och då är det nog bättre att fundera på en ny låda istället. BMW ownz |
|
|
Ja jag förstod att det var nåt knas. Och det stämmer att det tjuter på ettans växel! Och renovera verkar svårt. Kollade lite på bildelsbasen och hittade faktiskt ett par lådor. Sökte på mitt regnummer och fick en del träffar på just skroten som finns i min stad. Hittade bla en låda från 1994 (samma som min) som bara hade rullat 12500 mil. Bilen är krockad. MEN då undrar jag om det är samma lådor i alla 320? Den här lådan hade suttit i en 4 cyl, 318i! Är det något man bör ha koll på? Passar den? Passar den oavsett årsmodell? Jag sökte ju på mitt regnummer och fick träffar från årsmodeller från 92 upp till 97. Samma utväxling som tidigare? Något man bör se upp för? osv. Jag har bytt en del växellådor förut så lite erfarenhet har man sen tidigare. Men jag har aldrig bytt på en bmw. Är det svårt? Svåråtkommligt? (förmodligen ja ;) ) Något man bör tänka på där? MYCKET tacksam för all hjälp! Mvh// Leonid! :-) BMW-320I E36, M50 B20 |
|
|
Ingen som har några tips och idéer? BMW-320I E36, M50 B20 |
|
| Hej, jag vet inte hur man byter låda, men jag kan nästan svära på att utväxlingen skiljer mellan 318 och 320. Jag tror du måste ha en låda från en annan 320. | |
|
Lånar denna gammtråd.. Manuell låda, växelspaken i neutral.. Ni vet de där lilla sköna motståndet/hacket då man antingen drar spaken mot back eller mot 5ans vxl... I mitt fall så är de dära hacket i princip borta då man drar spaken över mot 5ans vxl, mot back är den fin i tajt.. Men de känns mer som sirap mot 5an, de går lite trögt. Inga problem att lägga in vxl eller nåt men de e den känslan. Nån som kan förstå vad ja menar och hur man kan göra det tajt igen ? ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.