AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.620

Köpa bmw imorgon tickande motor

Di
17
Didde
320/325 E30 Coupe -89
Hej!

Ska nu imorgon åka o kolla (åker man så här långt så tar man oftast bilen med sig :>) på en bmw 320 e30.

Det är en 320 med en 325 motor.
Ringde han förut och han sa att allt va jätte bra med den förutom att motorn tickade något ( han sa att alla gamla gjorde det :S ?!?!)
Och sen sa han att när man gasade upp tills man kom till 3500varv så typ gick han snabbt ner i varv han dog inte men han gick ner i varv och sen upp igen till 3600 och uppåt ja ni förstår vad jag menar!

Vet ni något om detta? Vad är det för fel?!
Kan man fixa det själv?
Eller ska jag skita i den fina bilen?:(
Jag är jävligt fundersam..

Impulsman som man är så köper jag säkerligen bilen imorgon!

Tack på förhand! btw så sökte jag men hittade inget bra svar!
to
112
tomb
BMW 318d F31
Att den knackar är ett ganska vanligt problem på dom motorerna. Ingen fara oftast med det. Men det där att den går ner i varv låter inge bra. Det finns så många E30-bilar så jag tycker du ska låta den vara. Vad är priset för den? Om du får den för en billig peng kanske det är värt att köpa och lämna in för felsökning.

Lycka till iaf!
Di
17
Didde
320/325 E30 Coupe -89
Först o främst, Tack för ett snabbt svar!

Jo jag får den relativt billig mot andra e30 på blocket!

Men han som sålde bilen verkade inte veta vad fram o bak på bilen var!

Inte för att jag heller är någon mekaniker men lite mer än han hoppas jag att jag kan.

Så man vet ju inte? Kanske inte är något allvarligare fel ändå? Ska iaf åka te han och provköra händer det vid varje växel och 3500 varv ca kanske man bör tänka till lite? Men är det bara ibland det där händer så kanske man kan vara lite lugnare än vad jag är nu iaf? =)

Tack som sagt för ett snabbt svar!
Ti
608
TimS
325i -88
att motorn ticker är inge problem då de mesta gör det.. ventilerna som tickar..

knackningar är däremot inget man ska leva med utan då är det lager eller kammen/vipparmar som behövs kollas..

att han går ner i varv eller bluddrar till lite kan vara olika fel.. bränslepumpen som håller på att ge upp, spridare kanske?, lmm som behövs bytas.
Ti
608
TimS
325i -88
tickar* flesta*

många olika fel*

EDIT skulle va fint på forumet...
Di
17
Didde
320/325 E30 Coupe -89
Stavfel bjuder du la på? =)

Ifall jag köper den.. Bilen kommer ju bli ett rullande projekt..
Men första som görs är ju iaf att byta olja (tjockare olja kanske?) o filter, stift, kablar, fördelarlock o rotor, luftfilter och i med en flaska stp och så får man se vad som händer då.. Så får man utgå därifrån!

Tänkte på en sak till om han bytt till 325 motor men inte växellåda / bakaxel.

Hur kommer det bli då?

T.ex En 325 motor med 320växellåda? Är den lägre växlad? Skiljer det skitmycket?

Bakaxel? Kanske är gjord för mindre motor = att spinner loss lite lättare men får lägre maxhastighet?

Tack igen :)
Bayer_Aleks
Låter skumt med att varvtalen kan falla ner o sen stiga upp igen. Jag hade inte ens åkt o tittat på den även om den e lite äldre o säljs billigt.
Du får vad du betalar för...
vet ej om växellådan, bakaxeln är i alla fall inget problem.
Di
17
Didde
320/325 E30 Coupe -89
Om ni vill veta så köpte jag bilen!

Riktigt fräsch e30 som inte var sönderstylad.
Förutom att den haft ett m-tech 2 paket på, så var den riktigt fin! ( lite borrade hål för kjolar o sånt bara)

Angående motorn så tickade den men inte jätte mycket.

Det där med varven nu då! Det händer bara ibland väldigt konstigt är det..

Lixom, när man ligger på kanske 3,ans växel och trycker platta i mattan så kan det typ lixom hugga till! Detta händer bara när man gasar absolut fullt och bara ibland! Någon som vet :)? Det hugger till ( bilen stannar kanske 0,5-1sek vid 3500varv och sen så går han bra igen. !
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jag har samma problem på min e36:a. men då är den en eller 2 spolar som håller på att lägga av. är det värre när den är kall?

börja utesluta de lättare sakerna först.
tipset från mig är ju att kolla igenom kablar och stift mm först..
kan vara lambdasonden också.

allt ska ju stämma in med tider, mängd bränsle/luft mm. om nått strular eller glappar kan den ju gå lite hur som helst.

BMW ownz
Ti
608
TimS
325i -88
min var så uppe bid 5000 varv att den högg till lite... ja bytte min lmm så funkade den... samma med en polares bil..
to
112
tomb
BMW 318d F31
Kanske du skulle ta och kolla upp bränslepumpen också. Jag vet att jag hade lite problem med den på min E30. Kan vara nå glapp eller nåt. Värt att kolla upp iaf.

Grattis till köpet iaf. Det är en rolig bil! =)
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Att ventilerna tickar kan bero på att dom kan behöva justeras bara, men allt tickande kanske inte försvinner med justering om det är slitet.

628csi
Di
17
Didde
320/325 E30 Coupe -89
Tack så hemskt mycket för alla svar!! :)

I helgen ska jag börja göra iordning bilen lite..

Ska bland annat i med ny olja o filter. Vet ni vad som är bra till m20b25??

Tänkte köpa på biltema. Dom hade 5w40 helsyntet som verkade bra.

(Förra ägaren hade ingen aning vad den hade gått på för olja)

Deras filter tänkte jag använda i en vecka sen byta oljan igen och i med biltema olja igen ( som är bra har jag läst ) Fast med ett annat oljefilter!

Men vad tror ni om 5w40 helsyntet, behöver ju en bra olja också eftersom den tickar kanske kan göra något? Tack för mig.
Di
17
Didde
320/325 E30 Coupe -89
Hittade en lapp i bilen där stod det typ en inköpslista på olja.

Någon har alltså köpt 15w40 - Mineral / delsyntet till motorn.

Är inte det väldigt tjock olja? Behöver ha lite snabba svar nu för åker snart till biltema..

Går det bra att köra med 5w40 helsyntet från biltema tror ni?! Eller ska jag ta 10w40 semisyntet. Är väldigt fundersam just nu :) tack på förhand iaf....
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Byta inte till helsyntetolja, alla avlagringar i motorn lossnar då och det är risk
att oljekanalerna blir igenkorkade. Använd halvsyntet 10w40.

mvh stefan
Di
17
Didde
320/325 E30 Coupe -89
Ok :) bra då tar jag halvsyntet 10w40 tack så hemskt mycket för ditt svar :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.