AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.669

Hur känslig är en kardanaxel?

-P
544
-Per-
M5 (03.01)
När stödlagret skulle bytas slog en "medhjälpare" (jag hoppar över den historien här) rätt rejält med en hammare på kardanen för att de två halvorna skulle släppa från varandra. Resultat syns fortfarande, jack i metallen. Slagen från kardanen vid acceleration försvann (i och med bytet av stödlagret) men istället uppkom vibrationer mellan 50 och 60 km/h. Vibrationerna verkar komma från kardantunneln, de känns i stolen men inte i ratten. Kardanen sattes ihop rätt, enligt markeringar som gjordes innan den delades. Är det troligt att behandlingen av kardanaxeln INTE är orsak till vibrationerna? Jag har svårt att tro något annat än att den är det.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om vibrationerna blir värre så är nog en ny kardan det rätta är jag rädd, ny kardan löste mina problem - inte så dyrt heller...:

Länk

Det kan även vara den homokinetiska knuten som kärvar, så vänta ett tag och se om vibrationerna blir värre eller är konstanta.

Mvh
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det allra troligaste är väl att ni (liksom jag) glömde märka upp delarna så att ni kunde sätta ihop dom lika som innan ni tog isär axeln. Sätter man inte ihop axeln exakt som den satt från början är risken stor att den börjar vibrera.

Jag kan se fyra lösningar:
- plocka bort axeln igen och leta efter någon form av märkning som visar hur den satt ihop från början. Fins inga sådana så
- tag isär axeln igen och flytta splinsen "ett hack åt gången" eller enligt någon annan systematisk metod samt prova och köra med den. Förhoppningsvis hittar du ett läge då axeln inte vibrerar längre.
- köp en ny axel på skroten
- köp eny axel på BMW

Per L (som körde min 3.0S -72 20000 mil med svagt vibrerande kardanaxel)
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag slarvade med genomläsningen av inlägget innan jag skickade in det så bortse gärna från stavfelen i inlägget ovan!

Per L
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Ingen som har erfarenhet av vad som händer när man slår på en kardanaxel, tur är väl det. :) Som jag skrev märkte jag upp kardanen innan den delades, faktiskt med flera ritsningar. Då kanske någon tänker, hur vet du att rätt streck matchas mot rätt på andra halvan? De sitter inte med jämna avstånd så det går bara att montera ihop den på ett sätt för att alla ska passa, jag har provat. Därför avfärdar jag teorin om att den inte satts ihop rätt, även om det var det första jag själv tänkte på.
Jag har hört mig för och en balansering kostar runt tusenlappen. Därtill får man lägga eventuell renovering (kanske någon knut som tagit stryk, åtminstone ett ringformat dammskydd har gått sönder men hänger kvar) men det kanske blir billigare än en ny kardan. En begagnad har jag redan provat, vibrationerna är helt groteska. Dessutom passar den inte eftersom den främre delen är tjockare än på min kardan. Måste vara något de hittade på lite senare.

-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Jag kan nu berätta hur det hela slutade. Jag lämnade in min gamla för översyn, båda knutkorsen behövde bytas, dock inte "knuten" som sitter vid diffen. Inklusive frakt tillbaka kostade det hela 330 euro, för byte av korsen, lackering och balansering. Vibrationerna är borta.

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
330 euro borde betyda typ 3600:- svenska kronor.
Var gjordes denna "renoveringen"?

Vad kostar en komplett kardan?
Vet inte vad en kardan kostar till en E32, men till 750 E38 gick den på cirkus 6000 för inte så länge sen.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jo det kan nog stämma. Kollade precis RealOEM och det blev ~6000:- för en E39 540 kardan.

Jag har vibrationsproblem med min också men i princip bara när det är mycket blött på vägbanan. Kan detta ha med kardanen att göra tro? Jag har funderat på att byta denna länge men inte tagit tag i de då det vibrerar så sällan.

En annan tanke är upphängningen till lådan, kan det vara ett alternativ?
Det vibrerar typ rakt under armstödet i framsätet.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Uppdatering, BMW tar nästan 7000:- för en komplett kardan.

Då är det halva priset för en renovering. Så frågan kvarstår, var gjordes renoveringen?
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Kan bekräfta priset 6500 kr för en kardanaxel till en M3:a. Lätt värt det... :)

Sechs macht Spass!

Mina bilar: Länk
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Jag missade frågan om var det gjordes, här kommer svaret med två års fördröjning. Renoveringen gjordes i Heidelberg av Welte Cardan-Service. Det som skiljer mot att köpa ny kardan är ju att den cv-knuten inte byttes på min kardan, den kostar ju också en del vill jag minnas. Det tråkiga är att jag återigen har vibrationer, jag misstänker knutkorset längst fram mot lådan. Det vore ju konstigt om det inte håller längre än några hundra mil som bilen rullat sedan juni 2009.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.