|
|
|
|---|---|
|
Har fått erbjudande att köpa min väns e32 750iAL -91. Den går som den ska, inga missljud etc. Rostfri kaross etc. Vad är det som blir så mycket dyrare än en e34 525 (M50)? Givetvis dyrare då det är dubbelt upp av service detaljerna. Men är det något som brukar gå på M70 motorn? Automatlådan, är den också drabbad av plastkul problemet? Är riktigt sugen då man åker som en kung, men är lite rädd för saftigt dyra rep. Mvh | |
alain |
E32 är en underbar bil om den är väl servad som det ska. Plast kullor är inte så stor problem på V12or, oftare på V8a Om man jämför med en 525, det är som dag och natt med allting. Ring försäkring och hör vad det skulle kosta åt dig. Bensin, räckna 1,3l milen Skatt, fråga din kompis vad han betala. Servis ca 6000:- om inte mer. (inte kebab servis). På den länk Länk har du några st som du kan titta på. Mvh ((Alain)) bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
|
Skatt är engångs summa som spelar mindre roll. Försäkring redan kollad, faktiskt billigare med en e32 750 på mig än en e34 525. Bensin förbrukningen borde bli densamma jag har idag, då man kör runt med förgasarmotor =) Men finns det några vanliga inslag på saker som går sönder på en M70? M60 är oljepumps bultar som lossnar, insugs membran etc. Service som du säger kostar 6000kr, vad är det som byts på den? Och är det på en aukt. verkstad eller bara material utgifter? Mvh |
|
|
Och varför är inte V12 drabbad av plastkuls problemet? Mvh |
|
alain |
På servis, dom kolla allting på bilen, det är som en garantie att ett bra jobb är gjort. På min E38, service 1 = 6.000:- servis 2 = 8.500:- på en auktoriserad BMW verkstad, för mig, det är bara det som gäller, på det viset vet jag hur är bilen. Om det finns delar som inte ingår i servis och bör bytta, dom säger det till dig, sen det är upp till dig om du vill byta det. Jag har inte hört så mycket att det ha vart problem med plast kullor i V12or men ofta på V8, varför? det vet jag inte. Men en sak du ska veta är att åka med en V12 under huvud finns inte bättre. Om du vill, testa en 750 E38, det är också som dag och natt med 750 E32. Glomde att säga, jag har haft 3st E32or, den sista kostade mig 65.000:- under 1½ år, den gick ofta på 6 cylinder och det gick inte att hitta felet. Den hittade sin rätta plats på skroten. Mvn ((Alain)) bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
|
Plastkulsproblemet förekommer inte på 750 E32 det är inte samma automatlåda som på E38. Angående servicen så skulle jag aldrig serva en gammal E32:a på en auktoriserad BMW verkstad. Det finns oberoende verkstäder som kan serva bilen minst lika bra om inte bättre än en auktoriserad BMW verkstad. Sopparäkningarna är det som främst är dyrare med en 750 jämfört 525. ______ Släpp koldioxiden fri |
|
|
Alain, tyvärr finns det ingen bra BMW verkstad här. Mycket dåliga jobb och otrevlig personal. Men vid köp av en sådan gammal bil gör jag mina servicar själv så gott som det går, att byta olja, filter stift etc klarar man själv, och blir bra mycket billigare. Men svårare ingrepp låter jag verkstad sköta. Skönt att lådan är skonad från kul problemet. Hur vanligt är det att halva motorn stängs av? Vad brukar vara felet? Låter ju inte så roligt om Alain aldrig kom underfund med problemet. Mvh |
|
| För det första byt tändstift 12. Det görs inte ens på service hos BMW.Begär att få alla gamla stift vid service. Kolla även avgasvärdena innan köp spec. HC, kan bli dyrt att åtgärda. CO går att fejka på Billprovningen med E85 i tanken, så ta inte bilprovnungens siffror som facit! Kolla stötdämparna extra noga om din bil har EDC, Kan kosta mer än bilen att byta. Hittar du rätt bil får du oslagbart mycket bil för slantarna. Mest i en iaL. lycka till !/ 750- nerden. | |
| Kan de större verkstäderna kolla upp avgasvärden? | |
|
Kolla avgasvärden kan de flesta verkstäder göra. ______ Släpp koldioxiden fri |
|
alain |
När det gäller motorer som går på 6 cylinder är ofta 92or, en sjukdom på dessa årsmodeler. 91or brukar inte har den problem. Mvh ((Alain)) bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
|
Det enda som jag skulle bekymra mig över är HC värdena. Dom kan vara luriga att få ordning på. Vad gäller påståendet att -92:or har större tendens än -91:or att gå på sex cylindrar så är det nog slumpen som bestämmer, det är idenstiska styrsystem på dessa bilar. I ett tidigare inlägg nämndes tändstift nummer 12, DET är viktigt och även tändkabeln dit. Annars går den på halva (jag bytte till mig en bil förmånligt bla pga detta) Även en paj soppapump gör att halva motorn stannar utan att lägga ut felkod. Sedan kan vevaxelgivarna ge upp, det verkar inte nämnas så ofta i Sverige men omnämns väldigt ofta på Amerikanska forum (kanske ger upp i varmare klimat?) Det som kan göra 750 ägande dyrt är om man är pedant och köper en lite risig bil... Men känner du historiken och vet att den fått service är det bara att slå till, men betala inte för mycket, dom står ju inte så högt i pris... Väldigt mycket delar är ju samma som E34. Om EDC dämparna är slut fram så passar tex E34 fjäderben, om man inte vill betala för nya EDC dämpare. Några varningar om att oljepumpen kan lossna har jag läst, men det är på V8 modellerna det är vanligt. Jag har inte kollat någon oljepump på mina bilar ännu så jag vet inte om det kan vara något man bör kolla på en nyköpt bil. Jag har själv haft samma 750 som bruksbil i fem år och det har inte varit speciellt dyrt, men jag gör ju allt själv... Dessutom skiter jag i småfel på bruksbilen, det påverkar ju driftkostnaderna. Jag köper hellre nya fälgar, eller en bil till :) /Mats J |
|
|
Provkörde idag och den gick som den skulle, dock så var den spårkänslig så in i. 245 sulor runt om, inte kan de påverka så mycket? Hade 265 på min e34 och var inte ens nära att spåra så mkt. Är det leder man ska se över? |
|
|
Leder och framvagnsinställning. /Mats J |
|
|
HC värdena justerar man med lite E85 eller spolarvätska/T-röd i tanken innan besiktning. Men kom ihåg att ha en extra bränsle filter innan insprutningen, Etanol har en förmåga att lösa upp kvarts (stavning?) från slangar och täppa till lite här och var om man kör längre tid. Extra tipps nedanför: Spolarvätska är föresten jäkla bra sätt att bli av med vatten från tanken med, åtminstone på gräsklippare och mopeder. Nitro/metan blandning som man har till modellflyg löser startproblem bättre än startgas, nitro/metan behöver knappt en gnista för att förbrännas vilket startgas kräver. |
|
|
Funkar det verkligen att få ner HC med hjälp utav etanol? Jag har alltid trott att det bara gällde CO. |
|
|
Hm, det har du nog så rätt i.. blandar ihop saker och ting ibland. Ber om ursäkt för mitt vilseledande. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.