AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
847

Hjälp vid felsökning M535i -87

J.
138
J.Cash
2800 -71
528i -85
M635CSi -86
M5 -91
750iA -99
Har en M535 som inte vill starta, startmotorn bara vevar utan den minsta tendens till att motorn går igång. Tänkte nu sammanställa en lista som jag sk age till mekanikern som hjäl vid felsökning, är det något mer som bör tilläggas? Har hittat det mesta från säkningar här på forumet.

Mekanikern nämner annars att det vid start oftast hörs ett "klick" från bränslepumpen vid start, vilket det inte görs på min bil.

Steg 1, kontrollera så att det finns gnista. Det gör du genom att köra startmotorn med ett tändstift utdraget. Kommer det gnista till från stiftet?

Steg 2, Om du kört startmotorn lite, så bör de finnas spår av bensin på stiftet, det bör vara lite fuktigt eller åtminstone lukta lite bensin från tändstiftshålet. Om inte så får motorn inte tillräckligt med soppa.

Steg 3, Då är det dags att börja kontrollera soppapumpen och dess relä. Men innan du kan felsöka soppareläet så bör du ta reda på om bensinpumpen fungerar eller ej och det gör du genom att koppla på 12 volt direkt på pumpen. Ta också en titt på bränsletrycksregulatorn.

Steg 4, Soppapumps relä och huvudrelä sitter vanligtvis i framkant av säkringsbox, dvs ej under locket, utan utanför box.
Det som är 4 poligt av dessa, är till soppapump,och det 5 poliga är huvudrelä(2st med polnamn 87). Om du har tändningen på, ska relät dra och ge +12v på dessa poler.

Steg 5, Kolla så de 2 givarna uppe på motorn in mot torpeden sitter fast, 1 grå och en svart

Steg 6, Testa att dra en kabel direkt från + på batteriet till + på tändspolen, spolen har ju stift på var sida om tändkabeln. Då kopplar du förbi allt typ:tändlås ,relä mm.Vrid på nyckeln. Är där fortfarande ingen gnista är det mest troligt att spolen lagt av.

Steg 7, Du kan även prova att rycka alla säkringar ur boxen,dvs alla som inte är nödvändiga vid uppstart. Kan finnas en kortslutning någonstans med.
Kollat hur kabelstammen ser ut som går ned vid motor intill ABS enheten.

Steg 8,. I bilen jordas hela motorelektroniken i en M6-skruv långt fram på insugningsröret på ventilkåpssidan. Det är 5 små bruna kablar (har jag för mig) som sitter i 2 kabelskor

Steg 9, Immobilizern kan ha sagt upp sig, och därmed dödat bilen. Denna finner du under instrumenthuset ovan panelen under rattstången på vänster sida om du sitter i bilen.
Det är en svart box där 2 gröna trådar går in i en kontakt.
Om du byglar över dessa 2 gröna,så kringgår du immobilizern
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.