AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.829

M3 E46 -03 Går ibland ryckigt vid kall motor/ibland ojämn tomgång

de
222
demax
520dA F11 xDrive M-Sport -14
Hej!

Min M3 kan ibland gå lite ryckigt vid kallstart, under typ den första kilometern. Varvar den aldrig över 3000rpm när den är kall så det är vid låga varv den ibland tappar sugen och rycker lite. Det händer också att när den är varm och står på tomgång så vandrar motorvarvet lite. AC:n har varit av vid dessa tillfällen så det borde inte bero på att den slår på/av AC:n.

Är det någon som har något att komma med här, är detta något som jag borde lägga ner energi på att åtgärda eller kan det betecknas som normalt?!

I övrigt så har bilen gått ung. 7000mil, det är en SMG och Inspektion 2 är ej utförd ännu. Inget nämnvärt ventil-knack enl. mig.

Tacksam för svar
Stefan
La
133
Laths
M3 GT -95
Hej.

Sånt här är ju jättesvårt att avgöra exakt felorsak, för det kan lika gärna vara fel på flera saker som gör att följden blir ojämn tomgång den första kilometern.

En sak som styr insprutning av luft är ju Luftmassemätaren. Det kan ju även vara lambda sonderna. Att göra en ordentlig olje-service kanske vore på sin plats dessutom. Nu kanske du har en liten idé att gå på.

Christofer
Att den är lite orolig den första kilometern är fullt normalt vad jag läst. Många som upplever det så. Hur mycket vandrar den på tomgång när den är varm?
Visa användare
147
Organ
530i -06
Beredd att hålla med trådskaparen här! Min är lika när den är kall. Har nyss bytt en lamdbasond och den är fortfarande lite småryckig innan tempen ökat. Har inga felkoder lagrade så det är nog att betrakta som normalt
Mr
23
Mr.Sosa
BMW M3 E46 SMG 2005
Hej, demax

Samma sak med min m3, verkar normalt.
Men man ska nog alltid vänta någon minut innan man kör iväg.
de
222
demax
520dA F11 xDrive M-Sport -14
Ok, det låter som att ryckningarna inte är mycket att hänga upp sig på. Vad gäller den vandrande tomgången så har jag, tror jag, kommit på vad det beror på.

De flesta gånger som jag är utanför bilen när den står på tomgång är när jag går och öppnar garageporten för att köra in bilen, har ingen skön fjärr till porten. När jag kör in där måste jag ge fullt rattutslag och det är endast då den vandrar lite på tomgång så det måste vara styrservot som ligger o drar kraft som gör att den vandrar då elektroniken kompenserar för det som servot tar.. Den ligger nämligen helt jämt när man inte har helt fullt rattutslag.

Sen om det är normalt eller inte kan jag inte svara på men det känns inte som att det är något att bry sig om.

Tack för bra och snabba svar!

Låter som att du kan sova väldigt gott :)
ca
403
carlsson86
Bmw M3 e93 -08
Bmw 520d f11 -11
min vandrar me på tomgång om man har fullt rattutslag. är säkert normalt:)
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Antar att det ör kallstartsprogrammet som gör att bilen inte går optimalt och skapar en orolig gång..
Automatchok som man sade förr i tiden
Ob
5
Obergg
M3 e46 -01
jag körde i stp´s värsta, försvann faktis av det, hade liknande problem=)
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Min hoppar o studsar sjukt första kilometern när motorn är kall, och den skall vara frisk enligt Perra Larsson bilteknik! Så sov gott
em
906
em3
M3 cab -03
Väcker upp tråden, har tidigare haft små knappt kännbara "småryck"på låga varv, 1500-2500, . Nu tenderar ojämnheten ligga kvar efter längre sträckor och full oljetemp, strax under 100 grader. HC har legat på 5 ppm och Lambda på 1,01 samt CO på noll de senaste besiktningarna, senast en månad sedan.

Kanske minskar rycken något om jag har gasat på lite mer 5-6500 varv och genomvarm motor ( såklart), men det är inte helt säkert.

Den går 2-400 mil per år mellan april och oktober/november, tyvärr mest ganska korta sträckor, men det blir ett par längre turer, 10-25 mil ett par ggr. per säsong. Mätaren står nu på 104800 km, M3 -03 (cab). De korta sträckor, kring 10-15 km, ger mot slutet en oljetemp strax under 100 grader, så det blir relativt får varvningar över 3000 per säsong.

Vad kan det vara, som verkar ha kommit smygande på, för 5 år sedan kunde det kanske anas på de första 500-1000 metrarna. Jag är lite inne på slitage på LMM, om den är av typen "potentiometer/kolbana" (?) eller liknande, för 2000-2500 varv på 5:an eller 6-an stämmer rätt väl med marschfart på lands-och motorväg. Jag har inte gjort någon felkodskörning än, men inte heller fått upp någon motorvarningslampa. Skulle lite igentäppt vevhusventilation kunna ställa till det? Om det kan vara det, kan jag ju enkelt göra "handsktestet", men ville inte börja kolla innan ev. bra tips.

Den går helt stabilt på tomgång ( förhöjd vid start), och ligger även jämt vid långsam uppvarvning mot 2500, möjligtvis en anings svårare att håll stilla varvet mellan 2000 och 2500 ( har ej testat högre stillastående)

Någon som har nån ide?

em3
Klassiker, det är kalltstartprogrammet som kickar in när motorn är kall, sekundära luftpumpen som sprutar in luft i ventilluftsregulatorn för att öka mängden luft in i förbränningen när motorn är kall så kattarna blir varmare fortare.

De problem ni beskriver är typisk för detta, hade samma problem på min med vakuumläcka i en av slangarna så det är bra om ni läser felkoderna först....

SAE Code P1423
BMW-Specific Code 245
Description Secondary Air Injection Bank 1 Flow Too Low

SAE Code P1421
BMW-Specific Code 245
Description Secondary Air Injection Bank 2 Flow Too Low

Kolla vakuumslangarna från sekundära luftpumpen till regleringsventilen samt vakuum slangen som går från ventilen runt motorn, kolla även pumpen att den blåser första minuterna när bilen är kall(den slutar blåsa när motorn nåt en viss temp) efter det normala programmet tar över samt kolla att regleringsventilen öppnar sig.
em
906
em3
M3 cab -03
OK, tack lanab. Så även om den förhöjda tomgången sakta går ner med varmare motor, , så kan alltså den sekundära luftpumpen ligga kvar och störa luft-bränsleblandningen?

Så fort jag kommer åt, ska jag läsa koder också, tack igen för tipset!

em3
em
906
em3
M3 cab -03
En lite otippad lösning på problemet, kanske......

Det var ett bakdäck, vars gummi gradvis släppte från korden, på insidan, som var problemet! I det första momentet, vid små ryckningar, kändes inte den då lilla "bulan" vid gång, men det var tillräckligt för att motorn vid låga varv skulle "dras med" i ojämn gång. När det sedan separerat mer, gick det knappt att köra till verkstaden.....

Med två nya bakdäck, finns ingen tendens alls, och allt är bra igen.

.....varför däcket separerade, varför jag inte upptäckte det????? Ja, däcken har suttit på sedan köp, snart 5 år, men ser inte alls slitna ut. Jag fick ett förslag från en däcksverkstad att däcken är "kända" för att inte vara så bra ( har tyvärr glömt namnet), andra har också sagt liknande tidigare, men att de skulle separera sådär, var lite överraskande. Jaja, nu nytt, en erfarenhet rikare.

em3
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.