AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.986

523 rycker/hugger vid acceleration

52
3
523Power
523i - 97
Bilen rycker/hugger till vid acceleration på alla växlar, oftast vid fullgas fast ibland vid normal gas med. Någon som vet vad det kan vara för fel, kanske något luftläckage? Aldrig

Tacksam för hjälp!
52
3
523Power
523i - 97
läckage"... Aldrig haft en Bmw tidigare sa har ingen aning om vad dom vanligaste felen brukar vara eller orsakerna.
Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
Hej 523 power. De symtomerna känner jag igen. Jag hade åkt till en märkes verksta o bett dom göra en motor annalys, kostar ca 500 kr. Det som det skulle kunna vara är lamdan, lmm, rotor, fördelare,m stift, tändkablar etc.
Mitt tips är att göra en motor annalys först, för det kan bli hur dyrt som helst om man byter del för del o det inte är felet.

M-killen
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
För mig låter det som vevaxelgivaren. Åk till en verkstad som kan läsa av felkoder så får du snabbt svaret. Kostar ca en tusing + eventuell arbetskostnad.
Kan också vara kamaxelgivaren, men om jag förstått det hela rätt brukar den mer yttra sig i orkeslös motor.
Bägge är otroligt vanliga fel på E39. Som sagt, få felkoder avlästa.

Vill inte på något sätt vara besserwisser, men fördelare, rotor och tändkablar finns inte på E39. Seperata tändspolar på varje cylinder är det.

------
BMW CS #04839

Har likartat bekymmer,hugger vid gaspådrag efter att man motorbromsat.
Lämnade in bilen för felsökning och fick svaret att tändspolarna 4,5,6 var dåliga. Jag har beställt 6st nya,lika bra att byta samtliga och hoppas att det var det som var felet.
Hade samma fel på min 325 coupe e36, då var det luftmängdsmätaren!
om du vill prova om det är den... koppla ur den o provkör!
för mig funkade det fin fint o köra utan den inkopplad! Bara o gasa till närmsta skrot o handla en som funkar!
52
3
523Power
523i - 97
Tack så mycket för alla svar!

Ska prova det med Lmm. Funkade inte de ska jag ta in den på analys!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.