AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.035

328 -96 läker mycket olja när jag parkerar i motlut, men inget när jag kör.

Jag fyllde på olja idag så att det var på max. Sen for jag hem och parkerade bilen på min parkeringsplats som lutar en del uppåt. Efter ca.10 minuter när jag ska använda bilen så har det runnit ut en hel del motorolja på asfalten. En pöl som var 30cm bred och sträckte sig från bakre delen av motorn och till bakhjulen. Såg ut som att det kom från oljestickans röranslutning i blocket. Men den kändes att sitta fast bra.

Jag skulle just iväg och köra konbana med bilen och var lite försenad så jag stressade iväg till ett garage en km bort. Men det slutade att läka direkt jag körde iväg. Så jag for och körde konbana och allt gick bra, kom hem och parkerade bilen igen. Då började det läka olja på samma sätt igen så fort jag parkerade. Så nu har jag vänt bilen så den lutar framåt och då är det inga problem.

Någon som har nån ide varför den bara läker olja när den lutar lite "bakåt". Det läker ju ganska snabbt och mycket, medans det gick bara bra att köra konbana i full karriär utan att det försvann en droppe!
Läcker det från där oljestickans rör tätar mot blocket kan det vara o-ring (9) Länk som är otät.

mvh/ Anders
pu
75
pulk
323ci e46 -99
inte så att den läcker hela tiden och sammlas på bukplasten under motorn och sen rinner bak när det lutar lite? Annars får du tvätta rent och kolla var det blir oljigt igen.
Ja, det ser ut som att det kan vara o-ringen som är otät. Men konstigt att det inte läkte när jag körde konbana vilket svänger åt alla håll och motorn går konstant på max.

Jag har ingen bukplast kvar, så det droppar rakt från blocket och ner på backen. Svårt att se bara när det är sol ute och man ska försöka se olja längst ner på blocket bakom alla slangar o insug osv. Och underifrån är ingen ide att försöka, bilen är rätt låg: Länk

Tycker som sagt att det är märkligt att det läker ordentligt när bilen lutar några grader "bakåt" medans jag kan köra som en dåre utan att det läker någonting alls.
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Det spelar iofs ingen roll när det läcker i sammanhanget. Hissa upp bilen och leta efter läckaget och åtgärda sen så blir det bra :)
Dani_:
Jo, du har rätt. Bara att hissa upp fram och lägga sig under och kolla. Men jag blev så förvånad att jag "spontanskrev" en fråga här om hur det kunde komma sig.
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Jo jag förstår man vill ju gärna ha en förklaring på mkt men det jag har lärt mig under tiden jag har jobbat som mek är att man aldrig kan va 100% säker på något. Man kan få 99 bilar i rad som uppvisar samma symptom och då är det samma fel på alla. Sen kommer den där nummer 100 som uppvisar identiska symptom, man byter precis samma sak men det hjälper inte.

Då är det något helt annat och oftast något man inte ens kunde föreställa sig skulle vara fel. Så är det är inte alltid så lätt som man skulle kunna tro :) Lycka till oavsett.
När bilen körs är en del olja i cirkulation och det ger lite lägre nivå i oljetråget. Vevhuset är normalt lätt vakuumsatt av vevhusventilationen och det håller tillbaka oljeläckage.

mvh/ Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.