|
|
|
|---|---|
|
Jag han införskaffat mig en "hajfena" och tänkte byta ut den antennen som sitter på bilen. (en vanlig kort) Det är en E46a jag har och tänkte höra om nån vet hur jag ska gå till väga innan jag börjar rycka o slita själv. Då är min fråga, kan jag gå på den utifrån och få loss hela insatsen el måste man pilla bort inner taket o gå den vägen? | |
|
Fundera även på om du är beroende av bra mottagning, om du kör mycket på landsbygden långt från sändare osv. Hajfena med 30-50mm antennelement är egentligen bara optimalt för telefoner på 900-1800 MHz eller för att dölja en GPS-antenn osv. Naturlagarna gör att FM 88-108 MHz får ytterst begränsad mottagning, AM-mottagning kan du glömma helt. Som styling eller bara attrapp duger en fena utmärkt, som riktig antenn suger den ordentligt. Jag hade aldrig borrat hål osv i taket för detta men en attrapp kan limmas utan problem. FP |
|
|
hmm.... Mottagningen ligger ganska långt ner på prioritets listan. Det är mer att det är snyggare med fena än vanlig. Men det är en hel fena med fästen osv. Det ser mer el mindre ut som att man bara ska kunna byta ut den gamla antennen mot denna. Därför undrar jag om man kunde göra det från utsidan el måste man plocka bort saker innifrån?? |
|
| Såg en E39 i Götet i veckan som inte fått den centrerad såg för j.... ut mätt ordentligt innan du sätter fast den. | |
|
OK, du har redan en takantenn som du vill byta mot en fena då? Innertaket får du nog isf räkna med att lossa lite där bak, vissa takantenner har en kort kabelstump som skarvas en liten bit ifrån själva fästet. Sen är det frågan om vad fenan har för anslutning, om den är aktiv (kräver spänningsmatning) eller passiv, typ av kontakt osv Förr fanns det många sprötantenner som monterades helt utifrån, förutsatt att kabeln var framdragen osv. Takantenner har oftast en mutter som dras från undersidan. FP |
|
|
Ja det va som jag befarade alltså..... suck... får se om man vågar sig på inredningen.... Inge kul när man måste börja plocka bort den!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.