AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
851

Byte fjäderben bak e34

ro
1
rosen_
525i -95
Hejsan!

Jag har ett bra tips till dig som ska byta dina fjäderben bak på din bmw.
De har ju tendensen att kärva fast så nå otroligt i det nedre fästet (röret som går in i bärarmen).
Då de fastnat, så sitter de rejält, så det är ingen idé att gå på med slägga och spätt och slå sönder halva bakvagnen för att få låss det f*ribanade fästet.

Mitt tips:

Tryck ner bärarmen och och sätt en liten brädbit mellan den och karossen.
Spruta på med 5-56, i glipan mellan fjäderbenet och bärarmen. och även i hålet där bulten satt.
Sen tar du bara en kofot och sätter mellan fjäderbenet och bärarmen (där du nyss sprutade massa 5-56. Sen trycker du lite halvhårt mot dämparen (för kofoten uppåt) och håller emot med handen ovanför (på fjädern).

Nu har du förhoppningsvis fjäderbenet i din hand, bara att plocka ut ur hjulhuset.

onödig fakta: Röret går in i bärarmen ca 1½ centimeter.

Lycka till!
Rosén
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Ofan, då vet vi ;)
Visa användare
227
darkus
BMW 530i -94
Funka int riktigt så bra på min kan ja säga.
Visa användare
382
Nordstedt
325iM -03 E46
Annars funkar ju en avdragare med tre klor riktigt bra.

Mvh
Nordstedt
BMWCS #6891

Visa användare
227
darkus
BMW 530i -94
Prövade det åxå.

Var bara fjäderbenet som släppte från gummit. Det jag fick lov att göra var att elda upp gummit så kunde jag få riktigt fäste med en rörtång. Så vred jag fram och tillbaka på hylsan å smörjde imellan åt. Så till slut gick hylsan lätt så jag kunde dra ut den med hjälp av rörtången. Sen kunde jag ta ner fjäderbenet.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Även jag hade ett helvete när jag lossade mina bakre fjäderben på min första 540. Det slutade med att jag svetsade på ett blek på hylsan och slog ur skiten.
Avdragare och kofot my ass, men det beror väl helt på hur länge skiten suttit.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.