AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.192

Däck som hindrar spårningsbeteende på E46 Compact?

Te
40
Terminator
520dAT -11
Hej,

Jag har haft min/vår 325 ti -02 med M-paket i snart tre år och sommartid har den alltid rullat på Bridgestone Potenza RE050 225/45 R17 (fram) och 245/40 R17 (bak) sommmartid. Ända tills för några månader sedan så var en fjädrar och ställbara dämpare från Bilstein (PSS09 tror jag den heter) och bilen spårade en del och kunde uppföra sig oroligt på vägen. Nu har jag dock satt på original M-dämpare och fjädrar samt gjort en komplett hjulinställning och bilen uppför sig på samma sätt.

Vintertid är det 225/45 R17 Gislaved Nordfrost 3 som är mycket bättre och gör bilen mer lättkörd, vilket min sambo uppskattar som tycker att den är direkt obehaglig att använda sommartid... Förvisso är hon ganska känslig men ändå :-)

Nu till min fråga - vilka nya sommardäck tycker ni att jag ska satsa på om fokus är att få bort spårningskänsligheten? Förvisso vill jag ha alla andra bra egenskaper för vattenplaning, bromssträcka i vått & torrt etc men där brukar däcktesten vara ganska informativa. Priset är inte så viktigt utan jag vill ha så bra däck som möjligt med spårningskänsligheten i fokus (om det nu går att påverka med däckvalet...).

Tack på förhand,
Hans
Enda sättet att bli av med mesta delen av spårandet är klämma dit 205/55 R16, men jag antar att du vill behålla de däckdimensioner du har idag?
Det kommer nog spåra oavsett vilka däck du monterar på om du behåller de dimensioner som du idag har.
Sm
95
Smeagoll
BMW 523I -e39 Sedan -97
BMW 316I -e30 Touring -92
BMW 320I -e30 Touring -89
instämmer jag åker på 195/50-15 på min golf 2 och det spårar nå grönj--ligt
225/45-17 på min e36 och den går rakt...
Jag har jag goda erfarenheter av Continental SportContact 3 speciellt när det gäller frihet från spårning.

mvh/ Anders
Te
40
Terminator
520dAT -11
Tack för svaren och SportContact 3 är ett däck som dykt upp i mitt huvud också så det var kul att du hade positiva erfarenheter. Nej, det känns inte aktuellt att sätta på 16" med kostnad för fälgar och fulare bil... Men det jag inte kan fatta är att den går så mycket bättre med vinterdäcken som också är 17".

Mvh
Hans
Oj så fel det blev med meningsbyggnaden i mitt förra inlägg, tangenterna slinter.. :-)

Det finns säker fler bra däck. Jag har bara att jämföra med Nokian NRY som jag hade tidigare och i den jämförelsen spårar SC3 avsevärt mindre. Kanske bra att få reda på den ringa bakgrunden till mitt påstående. Tittar man på SC3 däcket så har det relativt rundade skuldror något som borde bidra till mindre spårkänslighet.

mvh/ Anders
He
75
Hema
316g compact -98 alpinvit
Det blir spårkänsligt med olika dimensioner fram o bak. Dock inte hur mycket som helst. Gissar jag rätt om jag antar att du kör med bmw m-sport originalfälgar?

Om inte så kanske du inte har rätt offset på fälgarna och detta gör att biler uppför sig illa.
Visa användare
164
PurreP
E24 635CSi -88 Royal Blue
E30 325iC -88 Royal Blue
G26 i4M50 -23 Tanzanite Blue
Jag har precis satt SC3 med just de nämnda dimensionerna på min E24:a och körde ner till Mantorp idag på dem. Jag vill påstå att jag inte kände nån tendens till spårning alls de 50 milen. Tvärtom så har nog bilen aldrig rullat så bra tidigare. De däcken som satt på innan var en uppsättning Michelin Pilot Sport som hade sett sina bästa dagar...
Däremot har jag minnen av att jag också hade spårningsproblem med den 325Ti -02 jag hade. Har för mig att jag hade 225/45R17 Pirelli P-Zero Rosso både fram och bak på den.
pu
547
puiu
330i-03
jag kör med Bridgestone torentza ock inte spåra alls och det är det tredie sommar och dem funkar fortfarande jättebrå.

alex
pu
547
puiu
330i-03
ursäkta .däck 225/45/17

alex
Te
40
Terminator
520dAT -11
Hema: Jo, jag kör med m-sport originalfälgar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.