|
|
|
|---|---|
mole |
Hej jag kan inte hitta vilka tändstift jag ska ha till min bil då instruktionsboken brann upp. Det är en 523iAT tillverkad 980925 med dubbelvanos Tacksam för svar |
|
NGK BKR6EQUP, mycket bra stift till BMW. mvh/ Anders |
|
| rekom. samma NGK | |
mole |
Tackar för svaren! Det var precis sådana jag opererade ut igår (BKR6EQUP) Dom jag satte tillbaka var var nog lillebrorsan med 2 elektroder då jag inte ville pynta 200kr st hehe. 90 kr kostade dom jag satte i. Blev jävligt förvånad då jag såg att elektroden inte syntes på dom som jag tog ut. Trodde att dom var nerslitna men nu när jag set på bilder av BKR6EQUP så ser jag att deom ska nog vara så! |
|
Har för mig att det är dubbla serviceintervallen på de dyrare stiften så kostnaden skiljer nog inte så mycket i det långa loppet. Mittelektroden är i nivå med isolatorn på BKR6EQUP. mvh/ Anders |
|
mole |
Japp du har rätt men det känns som att jag skulle vilja titta till mina stift lite oftare än 10000 mil, jag brukar byta dom vartanant år normalt. Jag antar att jag kunde låta dom med 4 elektroder sitta kvar då dom var jävligt fina. Kan det vara så att dom jag tog, som ser bra ut är FORTFARANDE bättre än de nya (2-elektroders)? Alltså är ett par begagnade 4-elektroders bättre än ett par nya 2-elektroders? |
|
Tror inte det är någon större skillnad i funktion/prestanda mellan stiften. Kanske någon vet? Jag hade för mig BMW bytte till BKR6EQUP någon gång runt -00. Kollade i någon rekommendationslista och fr.o.m 09-98 skulle det vara BKR6EQUP i din motor. Vet inte om BMW gjort någon förändring i tändsystemet men det har jag svårt att tro. Troligen resulterade bytet enbart i förlängt bytesintervall. mvh/ Anders |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
M52oran är lättsurade och det elimineras till en stor del med 4elektrod platina stift som originalmonteras från 99. Starta aldrig bilen kall och flytta den 5 meter bara, gör du det 2ggr så kan du bli stående dan efter. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
mole |
Bra tips! Blir nog ett par 4-elektrods nästa gång jag byter stift då :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.