AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.744

Byta stötdämpare fram E34

Si
102
SimonK
520iaT-03 e39
Hajj!

Behöver nog byta stötdämpare fram på min 520 iT-95
behöver man verkligen lyfta ur hela fjäderbenet...eller finns det betydligt smidigare sätt att få dit en ny dämpare?

Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, det skall finnas plats så att du endast behöver lossa skruvarna i fjäderbenstornet och luta hela paketet utåt. En del brukar göra så när det ska bytas fjädrar.

Men då du ska byta dämpare ska du lossa "the mother of all nuts" och det brukar innebära att spänna fast fjäderbenet i ett skruvstäd och lossa den med den största rörtång du kan hitta (och ett rör som förlängare). Detta (och andra småsaker kring stötdämparbyte( är helt klart enklare att göra om man lyfter ut hela fjäderbenet.

Det är faktiskt mycket enkelt att lossa hela fjäderbenet och tar bara några minuter extra. Det sitter fast i botten med endast tre skruvar. Så tre skruvar däruppe och tre därnere - enkelt!

Ta en titt på denna guide för lite mer info
Länk
Si
102
SimonK
520iaT-03 e39
ok..lite pyssel då..
krävs det någon form av special verktyg (skönt att slippa stå med fjäderbenet i skruvstädet och komma på att man saknar nått)

Transocean
Nej, men "ringen" du skall lossa kan sitta lagom hårt och saknar du dessutom proffs-fjädertryck så skulle jag nog endast ta loss benet och det andra benet också och lämna bägge till en verkstad, jag fick betala 800 kr för montering av två nya Bilsteinare. Sen var det bara att montera tillbaks benen...och ja, försökte själv med hemmaverktyg och Biltema-dämpare och dom var för korta och skruvbänken, ja den fanns ju inte?

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag uppfatta de 3 bultarna som håller fjäderbenet sitta väldigt hårt. Så hårt att jag runddrog en så jag fick skruva bort hela navet o allt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, de kan sitta någorlunda hårt (de dras med 110 Nm och ska dessutom låsas med gängsäkring Loctite 270 eller motsvarande - ser nu att jag skrivit fel i guiden om just detta).

Men med en bra sexkanthylsa med optipunkt teknik eller motsvarande och ett långt icke-flexande ledhandtag skall man få lossa dessa utan några problem. En mutterdragare är annars fantastisk här. Mekar man lite bör man sätta verktygen mutterdragare och kompressor ganska högt på sing önskelista!

Japmax : När du runddrog en av skruvarna, vilka verktyg använde du då? Och hur lyckades du få bort den runddragna skruven? Du nämnde att du fick ta bort hela navet, men hur fick du bort den runddragna skruven?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.