|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag undrar om man måste bearbeta ventilsätena och ventilerna på något sätt när man byter ventilstyrningar? Är det möjligt att byta ventilstyrningar själv? Mvh Joel | |
|
1:Rekommendationen som jag har hört är att ventilen får(iaf kan få) ett annat "sätesläge" när man byter ventilstyrningar och därför måste man bearbeta/fräsa ur sätet på lämpligt sätt och passa in ventilen så att den går rakt/korrekt mot sätet.. 2:Tja, allt är ju möjligt men du måste bl.a. värma upp toppen till lämplig temperatur ty styrningarna är ju oftast "krymt in" från fabrik.. Inget jobb som iaf jag skulle göra utan en ganska så komplett verkstad till förfogande iaf.. Mvh Janne. |
|
|
1. låter ju rimligt, vore intresant att höra om någon bytt styrningar utan att behöva mirafräsa sätena. Då hade man ju kunnat byta stryrningarna och sedan testa hur täta ventilerna är och bearbeta de som behöver det. 2. Om man lägger toppen i ugnen på 250 grader och styrningen i frysen och sedan oljar den borde det gå att få i den. Undrar om någon provat. Mvh Joel |
|
| Ja, du måste bearbeta sätena sedan. Utan bearbetning kommer det aldrig att bli tätt. Det finns ju en anledning till att du byter styrningar eller hur! Och snåla på resten är bara dumheter. | |
|
Jag har läst om ett sätt att renovera befintliga styrningar genom att använda ett verktyg i dom som gör att material "jäser" inåt i styrningen, sedan brotchas styrningen. Detta görs naturligtvis på verkstad, och sedan slipas väl ventilerna in igen.Detta innebär att man sedan får bättre smörjning eftersom det har blivit "diken" i ytan på styrningen. Men hör med en motorrenoveringsfirma, jag tror att det inte är så dyrt att lämna in på renovering om du kommer med topparna lösa, det är tiden att få loss topparna från bilen som kostar... /Mats J |
|
|
Hur vet man när man måste byta styrningarna.? Ska strax plocka bort veniler och dyligt för en plan fräsning då det kommit luft i kylsystemet samt att det försvinner vatten |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.