AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.295

Bytte försäkringsbolag i dag och sparade 5000:-

74
415
740 power
M5 E60 2007
335i E90 2007
320d E91 2011
520 F11 M
Jag har haft IF och helförsäkring på min M5 E39 nu i ett år.
Jag har även villan samt en sommarstuga, våran Saab 9-3 SC årsmodell 06 där sedan den var ny.
Samt min sporthoj som är dyr i jämförelse med M5:an.
Ändå så får jag en höjning med 950:-/år....utan minsta skada.
Så jag ringer runt lite och kollar vad det kostar hos olika bolag med M5:an.
Hos TryggHansa har jag 2 vanliga bilar försäkrade samt 1 hoj.
Och blir riktigt förvånad när jag får en premie på M5:an som är 4918:- billigare än hos IF.
Så nu har jag bytt till TH på M5:an.

Rekomendarar fler att kolla runt lite när det gäller försäkringar,det finns pengar att spara.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Japp, det är en vettig investering att kosta på sig några minuter av sin tid i telefonen :)

Jag har sparat många tusenlappar genom åren på just försäkringspremierna..

Mvh Janne.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Tror du skulle kunna spara ännu mer om du lät ett och samma bolag få försäkra allt du äger. Gör en sammanställning på vad du vill försäkra och begär in offerter, testa även någon försäkringsmäklare. Spontant låter du som en guldkund och jag förstår inte riktigt anledningen till att sprida försäkringarna mellan olika bolag.

Ju mer du har försäkrat på ett och samma bolag, desto billigare premie får du. Frågan är bara vilket bolag som är bäst för dig.
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Hej
Jag gör som du 740...kollar runt och har faktiskt hus, 2 bilar samt mc på olika bolag...Det fanns inget bolag som totalt kunde ge mig bättre pris konstigt nog.
Bilarna på IF, mc på Aktsam och huset på Moderna....Billigast för mig.
Provade att ha allt på IF men det blev närmare 4000 dyrare/år för det totala trots att jag fick mängdrabatt. Så du gör rätt i att snoka runt i försäkringsdjungeln

Frasse
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Frassemannen: Det var jägarns, här har jag gått på bolagens reklam om att det lönar sig att samla alla försäkringar i en korg. Blir till att ta en offertrunda på måndag :-)
Ta det som är billigast för stunden, det tjänar man på man förloar inget på att det är olika bolag när man får en billigare försäkring, när dom sedan höjer då byter man bolag.

Det är nästan som jobb, oftast måste man byta jobb för att höja sin lön märkvärt.
Försäkringsbolag kan man dock alltid byta tillbaka till.

If är egentligen bara lönsamt för dom som har villa.
ring och hör med Vesta försäkring :) kollade upp priserna för min 328 för skojs skull, swedbank skulle ta 68k om året(!), lite att ta i tycker jag eftersom själva bilen kostade 40. Vesta däremot tog runt 12k. så ja, visst kan man märka skillnad. jag är dock ett litet barn, så att skriva bilen på mig skulle vara dumt
Ringde även jag runt till olika försäkringar idag ang en 525 IM touring E39.
På mitt namn (29år bor i centrum ) kostar denna bil ca 14,5tusen som billigast.På pappa variera det så j+vla mycket. Men absolut billigast var Vesta med 5041:- helförsäkr/år,riktigt billigt !
Den näst billigaste var Länsförsäkr med 93xx :-
Sparar lite över 4000:- på ca 15min ringande !!
Glömde tillägga att det Skiljer riktigt mycket från bil till bil i Vesta.Båda bilar kan va likadana med svensksåld,årsmod och etc men ändå skilja tusenlappar.
2veckor sedan ringde jag på en 525Im e39 touring också svensksåld enda skillnad var att den var aut.Den kostade 8300:- och var 1år äldre.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

En underlig sak hände mig...Har idag villa/hem och 2 bilar på If och när jag fick årets premie för villa/hem såg jag att den gått upp 25% vilket är ganska mycket då den år från år tidigare enbart gått upp några procent. Ringde upp If och då fick jag reda på anledningen...mina bilar hade tidigare varit försäkrade på BMW originalförsäkring och då gav detta en (extra) rabatt på hemförsäkringen. Nu ligger ju BMW originalförsäkring under IF men det är ju ändå konstigt att om jag samlar alla försäkringar på IF så kostar villa/hem 600kr mer per år än om jag hade haft bilarna försäkrade på BMW originalförsäkring, trots att fyra försäkringar på IF ger den högsta rabattsatsen...

Killen på IF hade lite svårt att övertyga mig om logiken i detta men hänvisade till att så var det bara...Det bästa han kunde göra var att ge mig rabatt på 500kr om jag gick med i Rädda Barnen vilket kostar 200kr.

Nu ligger IF så pass mycket lägre på åtminstonde 530'n (M5:an vet jag inte den nya premien på än) så det lönar sig ändå att stanna kvar som helkund på IF.

___
//Ulf
Det klassiska
Man ger kunder rabatt första året sedan höjer man.

Jag ringde till vesta, det var avsevärt mycket billigare för mig än med IF
tack för tipset, min 328 97 vart mycket billigare i trygghansa

GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Vesta är perfekt, så länge som man inte drabbas av någon skada!
Värderingen av ditt fordon vid skada som medför inlösen, kan till exempel göras av deras skadechef, som kollar på Blocket (helt förkastligt) samt tar ett samtal med någon BMW-försäljare. Äldre välskötta bilar står inte särskilt högt i kurs där.
Gå ut på Google och sök på Vesta får ni se!
En som drabbats.
mvh/Gunnar

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Som vanligt ändrades min premie nu när första året är över, det var helt väntat. Att dom ändrade neråt var dock högst oväntat. Aktsam sänkte premien för nästa år med 500:-

Tackar :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Alla försäkringsbolag är likadana, frid o fröjd så länge det inte händer något.
Har själv vesta o betalar 8600:- om året M3 E46.
Hade if innan o betalade 12600:-, samtal på 3 min så sparar man 4000:-.

Äger alltid 1 BMW
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Hej,

Lånar tråden lite. Undrar om försäkringsbolaget kan höja ens premie utan att meddela det? Jag har autogiro och nu har jag upptäckt att nästa avisering är högre än de föregående.

Mvh/Rolle

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.