AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.152

Motor problem m10B18

ka
33
kapi
318i -87
Nu behöver jag verkligen hjälp av den enorma expertis som finns på denna sida!

Såhär är det var på ikea kungenskurva med flickvännen och köpte nya ute möbler i hopp om en fin sommar på balkongen. Kom ut till bilen igen och lastade i denna. När jag startade bilen så smällde det till som en högre avgassmäll, bilen gick dåligt (som en eller två cylindrar inte tände).

Testade om det var ett eller flera tändstift som hade gängat ur sig själva då detta hade hänt ett par månader innan. Men nej det var de inte.

Slutade med att jag fick bilen hembogserad, så nu står den på parkeringen.

Har börjat skruvar ner motorn och testa olika saker.

Till problemet som jag tror. Har skruvat runt på vevaxlen flera gånger för att kolla kamaxelns läge och ja när jag har fått tillbaka märket på vevaxeln på rätt ställe så står kamaxeln riktad klockan ett. Min gissning nu är att olje trycket var dåligt så kedjan inte var spänd och därför hoppat fel.

Vad göra åt detta och hur? är min fråga.

Mvh K
Visa användare
44
micke folkesson
E30 318i-90
måste väl gå att byta kamkedja? har du otur har kanske någon kolv krockat med en ventil eller 2 jag vet inte om det kan hända på m10:an? men man måste väl börja någonstans... så jag skulle nog börja med att antingen byta kamkedjan eller justera in den gamla så dem handlar i rätt läge... lycka till
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.