|
|
|
|---|---|
|
Ofta när folk säger att dom ska köpa en M5a E39 så stämmer folk upp i kör och säger att köp en 00 eller nyare för dom har uppdaterade kolvringar.Nu undrar jag hur hög oljeförbrukning era m5or har så skriv det här. Min har tagit 0.5l på 700 mil vilket är lite.Bmw säger att en bmw motor vilken som helst får dra upp till 1l per 100 mil innan det är onormalt det tycker jag är alldeles för mycket.Skulle säga max 1 liter per 3-400mil som max beroende på körsätt. | |
|
Jag har oxå en 99a och den drar inte heller speciellt mycket olja. Jag körde knappt 500 mil förra året och jag fyllde inte på en enda gång. Mvh Anders |
|
|
Min drar ingen olja alls. Jag tror att det är folk med 01:or och nyare som ska sälja sina bilar som pratar mkt om att 99 och 00:or ska dra en massa olja ,men det stämmer ju inte direkt. |
|
| En kompis till mig har en 99:a och han har heller inget problem med hög oljeförbrukning.. | |
|
fast det beror väl ändå lite på hur man kör bilen, vet att polaren behöver fylla på när han gasar mycket med den, o kör mycket i stan. Men när han åkte på en semester till europa med bilen så fyllde han inte på nåt. |
|
Lasse Karlsson |
740 power! Vad grundar du det på? Det är ju självklart att detta var ett problem på tidiga modeller fram till mars 00! varför skulle annars BMW bemöda sig om att uppgradera foder i motorerna, som gjordes då? Skulle ju inte tro att dom gjorde detta för att det var kul! Det är väl snarare så att alla ni som sitter på "äldre" modeller är rädda för att ni ska få problem med era motorer. Att förneka fakta brukar ju vara ett sätt att fly verkligheten! |
|
Lasse karlsson Varför skriver du uppgradera foder?Har sett at du skrivit det förut kan du utveckla det är du snäll.Det är en helaluminium motor utan foder.Cylider loppen är nikasilbehandlade och jag har inte hört någon m5 motor som har haft problem med att nikasilen har släppt.Vet du något annat som jag har missat.Vet att tidiga 540 hade problem när dom kördes på bensin med dålig kvalitet. |
|
|
Här är lite info om s62 Länk Och så här ser blocket ut Länk Behandlingen heter alusil och inte nikasil som var på dom äldre 540 motorerna. |
|
m5race |
Det är kolvringarna som är bättre på de nyare efter mars år 2000 om jag inte minns fel. Sen att senare m5or låter mindre från vanos tror jag inge på de enda som skiljer är backvenilen som gör att oljetrycker finns kvar vid uppstart. Har hört en 01a och en 02a som låter likadant som min m5a gjorde. Även nya m5 har oljud från vanos tom min 530 e60. |
m5race |
Min tog nästan en liter vart 1000e mil och den gick för det mesta ganska hårt. |
|
m5race Den förbrukningen är ju helt normal och rimlig.Undrar hur mycket olja dom s62 motorerna drog när det ansågs att dom drog för mycket olja?Finns det någon service bulentin på något sådant åtagande av garant rep tex?Var gränsen gick när den drog för mycket och vad som åtgärdades.Tycker att det är bra att sprida lite ljus över hur det ligger till i verkligheten och inte bara en massa internet rykten som sprids vidare utan saklig grund.Kom ihåg när jag skulle köpa en 96a m3 limo.Det var 2000 och vanos hysterin florerade som värst på forumet.Men det visade sig långt senare att det var mycket överdrivet och nu har alla bmw vanos och ingen reflekterar över det längre. |
|
m5race |
Min m5a var tillverkad i juni 00 så alla m5or tar lite olja om man kör hårt. Sen om de tidigare tar mer det kan jag inte uttala mig om men mycke hänger nog på inkörningsperioden. |
|
Jag har ju inte haft min så länge. Jag har nu kört ca 350 mil varierad körning o ser ingen nivåskillnad på stickan ännu. Bilen tillverkad juni-98 med 9400 mil på mätaren. |
|
kilroy |
"men mycke hänger nog på inkörningsperioden." Det gör det säkert, därför är förste ägarens körstil rätt viktig. Min M5 förbrukar ca 0,8 liter/1000 mil och den körs mestadels i högt tempo på tyska motorvägar. Helt normal förbrukning med andra ord. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Blocken borrades på ett annat sätt som gav en annan yta och nya kolvringar var den uppgradering som gjorde pga att vissa hade hög oljeförbrukning samt det böts en del shortblocks på garanti av BMW just pga oljeförbrukningen. Jag gissar att det även kan ha med inkörningsprocessen att göra, många hade nog väldigt svårt att hålla igen innan cylinderloppen hade fått rätt inslitning o täthet. Oljeförbrukningen på BMW motorer kan skilja överlag en del tar inget alls och en del vill ha påfyllnad trots identiska motorer. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Min drar 1 liter var 200e mil. Det är rätt mycket, men man kan förändra beteendet något genom att använda vissa typer av oljor, sägs det. Jag fyller Biltema 5W-50 i min S62a, och kanske är den något mer benägen att förbrukas än andra typer? Jag vet inte. Den funkar iaf klockrent. Och cylinderloppen är som sagt Alusil-etsade, vilket ger en rå och hård yta. Förmodligen läcker det mer än genom detta gränssnitt (kolvringar - Alusil-yta) än mellan "vanliga" slätborrade cylinderlopp och kolvar, vilket alltså är förklaringen till varför S62an gör av med så mycket olja. Och på nyare modeller förändrades avskrapningsringarna för att minska oljeförbrukningen. Åsikter går dock isär rörande om det är bra eller dåligt att förbättra avskrapningen i cylinderloppet - olja som stannar kvar på insidan loppet smörjer ju faktiskt. Så vi med 99or tvingas kanske fylla olja i motorn oftare än er med nyare modeller, men det är kanske inte så dåligt ändå? Jag lider iaf inte - Biltemas fina olja är ju billig :-) |
|
| Det är ju en risk att tråden blir extra lång nu när du säger att du använder biltema olja;) | |
|
"Oljeförbrukningen på BMW motorer kan skilja överlag en del tar inget alls och en del vill ha påfyllnad trots identiska motorer" Det har nog mer att göra med förarens körstil. Pressas den hårt drar den givetvis mer olja varvar du aldrig över 3k rpm så drar den mindre. köpte min första M5 -00 år 2002 den hade rullat 6000mil körde den 4år innan jag sålde den vid 11000mil Ibland gick det åt 1liter varannan tank men det varierade. Köpte iallafall en M5 idag års 99 fan vad jag skönt det känns igen :D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.