|
|
|
|---|---|
|
Undrar ifall obalansen blir påtaglig när 6 cylindrar faller bort i V12:an eller går motorn hyfsat jämt ändå? Märks det med en gång ifall ena halvan faller ur? Anledningen är att vid tomgång samt när jag gasar lite lätt så hörs ett svagt mullrande ljud från motorn. Kan också känna lite vibrationer. Det här svaga mullrandet och vibrationerna försvinner vid högre varvtal. Funderar därför på om alla cylindrar är inkopplade!? Vad skulle vibrationen / det lätta mullrandet annars kunna bero på!? Håller nåt lager i motorn på att rasa? Funderar också på om det har med automatlådan att göra!? "Nöden är uppfinningarnas moder." | |
| Jag har för mig att maxvarv är 2000rpm när motorn går in i det läget, så kan du varva över det är det nog inte det som har hänt. Men det finns säkert någon här som kan ge dig ett bättre svar snart... | |
|
Ostmacka> Det låter ju bra för min del. Motorn varvar lätt över 2000. Hittade sen en del gamla trådar angående problemet. Tack iallafall för ditt svar! "Nöden är uppfinningarnas moder." |
|
| Härligt, hoppas det löser sig! | |
|
Om motorn går på halva pga att soppapumpen lagt av så kan den fortfarande varva mer än 2000rpm. Men den är naturligtvis trött, men den går jämnt och fint. /Mats J |
|
|
Kopplas nödprogrammet in finns det väl en varvtalsbegränsning. Slutar t ex en bränslepump att fungera aktiveras ju inget nödprogram men motorn går likväl på bara 6 cylindrar. Det skulle jag säga märker du främst i effektförlusten, motorn blir oerhört slö. När du ger gas på ettan från stillastående eller gångfart ska ju bilen skjuta iväg märkbart, går bara halva motorn gör den inte det. Gällande dina vibrationer och oljud kan jag tyvärr inte hjälpa till. |
|
|
Kollade in tändkablarna och fick se att en kabel inte satt riktigt ansluten i fördelarlocket. Den var helt grön av ärg! Troligen därför motorn "bluddrat" vid kallstrat. Fördelarlocken såg att ha gjort sitt så jag bytte lock / rotor på båda sidorna. Efteråt tyckte jag att motorn gick gick jämnare, mera drag när jag gasade på. Men det lätta brummande oljudet som både hörs och känns finns kvar vid lägre varvtal. Jäkligt irriterande. "Nöden är uppfinningarnas moder." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.