|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Vi får köpa ett fullt justerbart pedalställ från en WTCC bil eller liknande...=) Kolla me dina gubbar på jobbet om det går på något sätt att justera? Hade |
|
|
Två av mina kollegor har jobbat som BMW mekar på samma ställe i sammanlagt 50+ år men de har ingen aning. De har aldrig hört någon som velat ha åtgärdat "problemet", åtminstone inget som de hört...kan ju va så att den önskan aldrig gått förbi kundmottagare/verkstadschef. De såg iaf ut som frågetecken när jag frågade haha. En sa som dig att du får väl modda pedalen då. Jag har faktiskt tänkt tanken men om man måste aktivera pedalen hela vägen för att kopplingen ska fungera ordentligt så funkar ju inte det. Sen så skulle man behöva göra hål i torpedväggen isåfall för att pedalen skulle kunna röra sig som normalt :P Mkt huvudbryderi nu känner jag :D |
|
|
Länk Är det nummer 15 som är CDV??? |
|
|
15 är CDV ja. Det där ni säger att man måste trampa ända ner till golvet för att växla måse väl innebära att något är fel? Jag trampar inte hela vägen ner. Straxt under där dragläget börjar är det ju helt urkopplat. Kaske är solfjädern trasig eller ojämn på något vis, så att tryckplattan ligger emot lite åt något håll även under dragläget? Annars kan kan hålla med om att det är onödigt långt mellan golvet och dragläget, men vad gör det om man inte behöver vara där och trampa? :-) |
|
| Alltså på min kan jag växla utan att pedalen är i botten, så det problemet upplever iaf inte jag. Det är det att det är så störigt lång väg att vandra med foten :( Jag vägrar ge mig jag måste hitta en lösning på detta. | |
| Jag me som oftast, men mellan back och ettans växel så måste man trycka ner kopplingen helt.. Oavsett ärdet alldeles för långt spel! | |
| Beolab: Jag sitter på jobbet nu, vet du vad shortshift kallas på BMW språk? :P I mitt program har jag Växelstångsled och Växelarm, båda tar ca 1.5 timme i arbetstid så jag blir lite osäker på vilken det är. Det kan ju vara så att killen du snacka med bara tog en tid han vet är ungefärligt rätt utan att hitta själva jobbet i datorn, men det ska nog finnas någonstans bara man vet den korrekta benämningen. | |
| Testa slå detta nummer i etk:n 25110430355 | |
| Finns även i performance tillbehörskatalogen. | |
| Jag hittar delen i ETK.n men i KSD.n finns det inget sånt arbete upplagt. Det enda jag hittar är ovanstående som sagt. Det kan inte vara så att den snubben du snackade med sa en tid som han vet är ungefärlig? | |
|
Det måste varit uppskattad tid isf..? |
|
|
Ja jag skulle tro det. Tjihoo msn konversation allan nu hehe. Inga funderingar om vem man kan vända sig till för att lösa "kopplingsstrulet"? |
|
|
Dani_ Gå in och titta på monteringsanvisningar istället - I KSD står det sällan tillbehör om ens någonsin? |
|
|
1 timme enligt ASAP :) Sen kanske det tar en halvtimme för någon som gjort det 2397823ggr men ASAP säger 1 timme. |
|
| Du ser :) | |
|
Hehe jag ser, jag har bara jobbat som kundmottagare sen 4 Maj så jag är inte alls hemma i ASAP än. Stod hursomhelst att man skulle ha ett specialverktyg som man skulle använda för att vrida grejen som knoppen sitter på 90 grader...men det kanske går bra med något annat oxå. Får beställa hem det i värsta fall när det blir dags att montera min shortshifter :D |
|
|
Svar till Beolab angående flickvännen. Samma bekymmer här! Hon tycker oxå att den är hemsk att köra. Visst är det långt kopplingsväg men inget jag störs av. Det jag däremot reagerade på första gången jag körde var att kopplingen är stenhård, jämfört med andra märken. Men som sagt att det är svårt att göra snygga starter med bilen, speciellt en snabb start. Man måste verkligen ta det lungt med kopplingen i 1 o 2:ans växel. Är man oförsiktig vid start på 1, så rycker o hoppar bilen som en skadeskjuten kanin. Detta fenomen finns på andra bilar oxå, men just BMW verkar extrema i det här fallet. |
|
| Att kopplingspedalen är hård kan jag hålla med om, men att det ska vara så himla svårt att få till en snabb start kan jag inte förstå. Kopplingen kanske börjar ge sig på din bil dallev79 och är i behov av ett byte? | |
| Den har bara gått 6400mil, så har svårt att tänka mig att kopplingen redan gett sig. Speciellt då jag oftast kör lugnt och inte gör rivstarter o dumpar kopplingen. | |
|
Kopplingen borde gå att mådda precis på samma sätt som en shortshift,kopplingen kommer nog bli en aning trögare visserligen Sen när det gäller shortshift så förordar då jag inte den typen av shortshift som man bara byter till en spak med kortare slag,på det viset så får du en fel vinkel mot lådan som gör att du får snedbelastningar på växelföraren. Det finns shortshift där man höjer ledkulan så att den kommer lägre upp än orginal för att kompensera för arm förläggningen,då blir vinkeln mot växelföraren som orginal men med kortat slag.(skålen för kulan uppflyttad) En bild på skillnaden i armlängd,orginal är armens cc-mått i linje med växelföraren i lådan,tittar man på bilden så förstår man att vinkeln med shortshiften blir långt ifrån optimalt eftersom den kommer betydligt längre ner och den innebär att man ökar belastningen lodrätt för växelföraren. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.