AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.916

Koppling tar högt upp/CDV + kortare växellägen

Sida 1 av 3
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Jag har ännu ett "problem" med bilen, jag har kört Honda genom alla år och där har man en koppling och växellåda som är som en dröm och tar precis på rätt sätt. På E46 och E39 så tar kopplingen fööör högt upp och växellådan har löjligt långa lägen mellan växlarna. Jag vill inte vänja mig, det ska vara som jag vill och jag ger mig inte.

1. Det är inget fel på kopplingen, den slirar inte och är inte sliten heller.
2. Vilka bilar har CDV? Har en E46 320 Cab -06 det t.ex?
3. Går det att justera kopplingspedalen på något sätt?

Lite frågor sådär ja, jag har kört många E46 och E39 i jobbet och alla är lika hopplösa, jävligt nice bilar men just koppling och låda hatar jag, iaf känslan i de. Jag e desperat och vill verkligen att kopplingen ska ta direkt (inte direkt direkt ögonblickligen men ni hajar) samt ha kortare lägen i växellådan.

Jag har ju läst om CDV och om folk som antingen bytt till modifierade eller tagit bort de helt men det har ju inte blivit riktigt hundra så har ni fler tips på hur man kan gå tillväga? Går det att justera kopplingen på något sätt eller finns det något kit man kan köpa till själva kopplingspedalen som man monterar eller så för att få en bättre känsla samt att den ska ta lägre ner?

Varför jag frågar här är för att mina kollegor aldrig gjort något sådant här och för att jag ännu inte fått bilen, det är lite pappersjobb innan den blir inbytt och jag får ta över den.

Vidare till nästa grej, är det någon som har kortat ner sina växellägen och hur har ni gått tillväga isåfall? Har ni köpt någon typ av shortshifter eller hur har ni gjort?

Tackar på förhand. Hoppas ni har tålamod med en kille som aldrig ägt BMW innan. Jag vet inte jag kanske är FÖR van vid Honda och deras exakta känsla och lägen i koppling och låda men jag vill verkligen inte behöva tåla en sån koppling och låda.

Hilfe tack =)
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
sådär kände jag också med min citroén jag hade förut :) men kunde ställa in allt som man ville. de va ju vire till gas/koppling. den var helt underbar och jag saknar den nu med.

men tror ditt kopplingsproblem blir svårt. tror nämligen att du måste trycka den i botten för att du ska frikoppla helt. jag måste i alla fall ända ner i botten annars kan jag få skrap i lådan.

och sätter du shortshift på den kommer det bli trögare att växla om lådan är lite trög, som den ofta är.

så har jag upplevt bmw hit tills. rätta mig någon om jag har fel.

jag har vant mig vid bilen och älskar den nu :)

BMW ownz
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Kan bara instämma från ovanstående pratare!

Man upplever som om kopplingen är slut men man måste pressa ner kopplingen ända ner i mattan vid ner växling oftast och även iblan vid uppväxling. Och kopplingsspelet känns som 25 cm långt nästan! Blir svårt att hitta en bra körställning då om man sitter för långt fram för att trycka ner hela kollingen, ja då sitter man för när för att dra upp benet för att släppa upp kopplingsj*veln! Har ännu inte ihitta någon bra körsällning för detta! =(

Och va gäller shortshift så ska det inte behövas att lossa på lådan för att installera utan tar ca 30 min på BMW verkstad!
Växelspaksförkortning kostar 2120:- hos BMW + montering.

Jag eftersöker kopplings-spels-förkortning =)

MVH
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Men FAN...jag vill inte behöva vänja mig och jag kommer aldrig göra det heller för som Beolab säger så blir ju körställningen helt fakkad :( Shortshift känns som jag lär handla iaf, jag har hittat en på schmiedmann som ser jävligt nice ut, justerbar i lägena samt i höjd på knoppen: Länk

Beolab: Haha bra där, jag ska kolla på jobbet vad vi tar för att montera skiten och se hur det jämför sig med "din" tid som du angett.

Då återstår bara problemet med kopplingen, ingen som har mer råd eller tips angående CDV? Jag verkligen pallar inte hålla på som ett mongo på tjack varje gång jag ska växla, sen är jag en sån som inte kan släppa saker och ignorera dom. Jag kommer irritera mig på det för alltid så jag måste göra någonting åt det, typ automat-konvertera eller nåt :( Nä OK inte så illa men ni hajar.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Haha ja vet inte, men det va BMW reservdelar som sa 30min när jag fråga om pris m.m..??
Kanske inte stämmer?
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Den där Smidemann shorten verkar ju bra!! Dani kan du kolla va dom ska ha för monteringen och om det är tidskrävande? Eller fixar du sånt?

Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Jag jobbar som kundmottagare på BMW så jag kollar det på Måndag på jobbet. Annars har jag jobbat som mekaniker innan oxå så jag lär göra det själv på min bil iaf :)
Jag har kört ett antal olika BMW modeller, men jag har aldrig upplevt det som ni klagar på, så illa. Ska jag vara ärlig är det något jag aldrig tänkt på.
Får väl hoppas att ni blir nöjda till slut! =)
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Tur du slipper tänka på det, jag går och funderar på hur jag ska lösa problemet hela tiden :( Jag tycker som sagt det är värst på E46 och E39. E90 är mkt bättre, dock är E60 lite åt det sämre hållet med tyvärr.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
På min E90 320 Si så sitter det en Gtrag låda istället för ZF som på övriga BMW så den är så att säga shortshiftat från fabrik, men kort kan alltid bli kortare. Men det är kopplingen jag inte kommer överänns me alls! Helt sjukt långt spel mellan urtrampad och dragläge!
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jag förstår inte helt och hållet dedär med kopplingen. för på min gamla bil och många andra jag kört, har haft en tendens att slira en aning på kopplingen vid bus. men inte en enda bmw har gjort det. så något där är ju aningen kraftigare. då fattar man att annat måste offras aningen.
men varför behöva trampa så långt egentligen? (ja jag vet att lamellerna måste isär helt) den drivs ju ändå hydrauliskt på de flesta nu för tiden. så konstruktionen och tekniken borde hunnit längre tycker ja.

BMW! tänk på de som inte orkar hålla på längre stunder också. ska de inte köpa märket eller den bil de vill ha?! :P

BMW ownz
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Asså jag köper inte det där med att man måste offra något för att få en bra koppling. Man har kört många bilar som har bra kopplingar, från vanliga Svenssonbilar till Sportbilar och de har ju riktigt bra skit men ändå så tar ju kopplingen som man tycker den borde göra.

Man ska väl inte behöva knäa sig själv i näsan för att få in en växel :S

Om jag förstått det hela rätt så är det (delvis???) CDV = Clutch Delay Valve som gör att kopplingen blir såhär. En del har tagit bort den helt och en del har bytt ut den mot modifierade eftermarknads men det verkar inte som att någon har blivit helt nöjd.

Finns det inte några "kända" BMW trimmare eller dylikt man kan vända sig till? Såna där som vet ALLT om BMW och kanske kan ha en lösning på problemet? Jag verkligen står inte ut med detta. Bilen är ju så jävla nice på alla plan, tills man behöver koppla och växla...BLÄ! Jag tycker liksom det är skevt att min Civic 1.5 från -97 känns roligare att köra än en BMW från -06...den ekvationen går inte ihop för mig även om Honda är det märket som ligger mig varmast om hjärtat :)
pu
75
pulk
323ci e46 -99
Sätta ett stop bakom pedalen så den inte går hela vägen ner, känns ju inte rätt men kanske kopplar ur tillräckligt ändå med tanke på att den tar högt. Finns färdiga skruvar på bla ebay Länk
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Är det en BMW E90 du ska få? Jag kan berätta att jag va ute och körde den nya Civic Type R:en, och där måste det vara rekord i kort kopplingsspel samt växelspel! Nästa för kort! Gasen är antingen full gas eller ingen om man oförsiktig me den! Men jag har det hellre så! BMW tror jag aldrig kommer tillverka en sådan typ av bil, utan kommer alltid bevara den här lite seega kvalité känslan som man ska få i koppling och växling.. Får väll köpa en med DKV nästa gång
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
pulk: Helst vill jag ju ha något seriösare som gör att pedalen i "viloläge" är längre ner samt att "övre och nedre dödläge" inte har så stort spel mellan de men fan vet, det kanske inte går :(

Beolab: Nej det är en -06 E46, E90 är ju bättre men ändå inte jättebra. Det du beskriver med CTR älskar jag, kanske inte behöver vara just så extremt men jag gillar när det är korta lägen och det är det som jag älskar med Honda. Oavsett om du kör NSX, S2000, CTR eller en "farmorsbil" på 90HK så har du samma känsla i koppling och låda i allihop.

"Har du kört en så har du kört alla" passar bra in på Honda. Hoppas inte mitt tjat om Honda får er att tro att jag är här för att dissa BMW, tvärtom men jag vill bara ha en lösning på "problemet".
Kör Audi ett tag så ser du att BMW inte är ensamma om "långa" kopplingar. Vette tusan, men jag trivs väldigt mycket med hur BMW är att växla, har aldrig kört bättre bilar, och många olika märken har jag erfarenhet av.

En E46 från 2006? Finns det så sena exemplar?

Vorsprung durch freude am fahren
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Jag personligen är perfektionist och hittar oftast saker som kan förbättras på alla produkter jag köper utav kvalité. Körde en polares helt nya M3 CSL för några år sedan och hittade saker jag tyckte kunde förbättras på den me!

Man måste vara pessimist annars kommer aldrig märkena att förbättra sig om dom inte får höra att saker behöver göras om eller förbättras!

Gäller alla high end brancher och märken...
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Jasko76: Hörde detta om en Passat idag som kompisen hade provkört så tydligen är inte BMW enda tyska märket som har så :P E90 kom ju hösten -05 men E46 Coupe, Cab och M3 tillverkades in i -06 och det är just en Cab som tillverkades Maj -06 jag väntar på.

Beolab: Jag är helt med dig och det handlar som sagt om att jag ska ha en bil som jag trivs med utan att behöva vänja sig vid deras "brister" som jag kallar det. Bilen är ju skön att köra i övrigt, bara man låter bli att använda koppling och låda :P

Fortfarande ingen som har något vettigt att tipsa om angående kopplingen?
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Ja...jag upplever faktiskt samma bekymmer. Men har inte valt att tala ut om det så mycket. Haha. Är rädd för att få en massa påhopp här på BMW forumet. Koppling + växla känns inte bra. Riktigt svårt att göra snygga snabba smidiga växlingar. Ja, jag kan köra bil och upplever inte dessa bekymmer med andra bilar. Har haft BMW i 3 år nu och tycker fortfarande den är hemsk på 1 o 2:ans växel.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
1-an - 2:an frågar alltid min flickvänn jämt varför det blir sånt hack och hon åker fram med huvudet och så blir det inte när hon kör sin morsas volvo s60... Ja du gumman förklaringen stavas BMW manuell!

Men jag vet när jag hade M3 e36 3.2 som var olidlig! Långt kopplingsspel och ca 17-20 kg urtrampningstyngd!! Där va det inte alltid självklart att få i 2:an eller 2-3:an vid snabb uppväxling om man inte pressade ner kopplingen i mattan! Och jag kan köra bil, men inte dessa underliga ting tydligen!

Mvh Fredrik
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Skönt att man inte är ensam om problemen iaf :P Frågan är hur fan vi löser helvetet med kopplingen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.