AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.934

Bmw Orginal Batteri

Juventini
Hej!

Det sitter ett orginal batteri i min Bmw 318 -00. Batteriet har även en indikator som visar som visar hur batteriets status är, gul färg av det jag tolkat på batteriets info betyder laddat, svart då behövs det laddas och sist var det något annat minns inte nu i skrivande stund. Iallafall så visar mitt batteri svart i indikatorn och jag undrar då om det räcker med att ladda aller tycker ni man ska investera i ett nytt direkt??
Juventini
ok, kan det vara möjligt då att batteriet som sitter i nu är orginal från början? med tanke på det du skrev att vanliga livslängden är 4-5år så borde det blivit utbytt tidigare eller kan man se någon datumstämpel på BMW original batteri.
Bu
68
Burken66
BMW 520d f10-10
Range rover-86
BMW R1200GS-05
Det kan vara möjligt att batterit är 9 år. Det var det på min 523-97 som jag hade och böt batteri på 2006.Det batteriet tappade aningen lite kraft under sista veckorna vid start.För att plötsligt tvärdö.Kolla så inte generatorn blivit dålig bara.
Juventini
anledningen till jag tog upp frågan är att bilen ett par ggr den senaste veckan startar sen till att stängas av. Händer sällan så inte så ofta dvs. Men man börjar bli orolig va det kan vara.
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Stängs den av som i bilen körs och bara dör? Isåfall tyder ju det på ett laddningsfel OM vi utgår ifrån att det är just något elektriskt. Det kan ju vara bränslerelaterat osv oxå men om vi utgår ifrån att den inte får ström så bör det ju vara fel på generatorn för du kan ju t.o.m koppla bort batteriet när bilen är igång, den går att köra ändå.

Batteriet har du bara vid startögonblicket, sen går bilen enbart på generatorn. Det är när generatorn börjar bli kass som bilen snor kräm från batteriet, till slut dör den om generatorn är såpass dålig.

Gör ett belastningsprov så ser du om generatorn är hel. Koppla en mutimeter på batteriet, sätt på så många förbrukar du kan (grejer som drar ström, lampor, defroster mm mm) och se om spänningen ligger stabilt på ca 14V. Gör den inte det utan den sjunker så är generatorn kass.
Le
50
LeFrance
325 ci cabrio -01
Hej på er...

Skriver här istället för att skapa en ny tråd...
Mitt batteri e nästan helt kass, får ladda de var tredje dag för att de inte bara ska klicka när jag vrider på nyckeln...m.a.o så e de hög tid att byta. Men min fråga är till er: Vågar man köpa batteri från biltema å sätta i en BMW, har en 325 ci cab -01 som har ett orginalbatteri på 80 ampere. På BMW skulle ett nytt kosta 1900:- och på biltema tror jag de låg på runt 1100:-
Min spontana tanke e att de känns ju sådär att sätta i ett batteri från Biltema i bilen, alltså visst e de mycket billigare men frågan e om deras batteri e nåt att ha...lr får man helt enkelt va man betalar för, idag e de ju dyrt med batterier generellt sett. Så era synpunkter på detta är mer än välkomna...

Mvh Perra
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Batterilagret har bra batterier till bra priser. Nordströmbatterierna var 2 i test efter Varta Blue Dynamic.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Le
50
LeFrance
325 ci cabrio -01
Ingen av er som har nån erfarenhet angående batterier från Biltema på hur dom är o.s.v??
Sen en annan sak, mitt batteri som jag har nu som e orginal...det är underhållsfritt, ska man ha ett sådant igen lr spelar de ingen roll vad man väljer?

Mvh Perra
Visa användare
164
flayen
OPEL Omega MV6 -94
Jag satte då i ett batteri från biltema, hade det ca:7 Månader från augusti till februari i kalla kiruna, och under den tiden fungerade det bra. BMW 530i -01 nu dock såld till finland.

FLAYEN
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du har ju 3års garanti på ett Biltema batteri visst funkar dom, så länge det är hyfsade temperaturer, de fick styrka på foten i test när det började vara runt - 20C och det är då man oftast får vad man betalar för.
Men då lär du väl inte åka med cabben i den kylan iallafall. Så för en sommarbil är dom garanterat helt OK och hur ofta har vi minus-20 mer än några dagar. Men kolla batterilagret där får du hög kvalitet till ett hyfsat pris är min erfarenhet.

Länk
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Jag skulle hellre köpa ett underhållsfritt originalbatteri från bmw för att slippa oroa sig framöver.

Det är ändå inte så pass mkt som skiljer sig i pris ca 700 kr.
Mina erfarenheter från biltemas bilbatterier är inte bra....

Tror ej att biltemas batterier håller 8 år men det gör bmw´s.
Det har jag bevis på :)

BMW M-POWER
Le
50
LeFrance
325 ci cabrio -01
Håller nog med flera av er här att BMW:s batterier nog drar längsta strået till slut...men så kom jag å tänka på en sak till: Jag lär ju bara ha bilen en lr två sommrar till i vilket fall så egentligen så skulle de kunna duga med vilket skitbatteri som helst...men de vill man ju inte göra helst men tanken slog mig bara;)

Tack för era visdomsord...

//Perra
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har köpt ett antal lågprisbatterier till mina fordon och båtar. Både Biltemas och andra lågpris. De fungerar lika bra som dyrare batterier. Till mina BMW genom åren har jag bara bytt ett batteri och då var bilen så gammal att det blev lågpris.

För övrigt har jag fortfarande originalbatteriet i vår Compact efter 9 år och knappt 20.000 mil, så det är troligt att även du har original i din -00:a.

**BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Originalbatteri finns inte egentligen eftersom BMW inte tillverkar batterier, om det är original ska det stå Tudor/Exide på batterierna eftersom dom tillverkar dom i många fall enligt min mening, det är innandömet som räknas inte klisterlapparna på skalet.

Länk
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
biltema batterierna brukar hålla ganska bra så länge man inte kortsluter dem. hade ett som tvärdog när en kompis skulle ha starthjälp och de blev kortis i 2-3 sec.
har hört fler liknande historier också.

inge så kul när vi stod 2 st efter vägen och behövde starthjälp....

har ett biltemabatteri en i en gammal bil som har hålle bra i 4 år nu. bilen är aningen svårstartad (gammal förgasarbil) och har bara laddat 2 ggr när det är riktigt kallt ute. (i förebyggande syfte)

nästa batteri jag köper blir ett biltema igen. kommer nog inte behålla bilen länge nog livslängden för ett dyrt.

BMW ownz
Jag har köpt Exide hos Autoexperten och har dåliga erfarenheter av detta märke. Men det finns kanske olika kvaliteter.
Gemini__
De prisvärda silver-kalciumbatterierna från Biltema har hela 4-års garanti. Dessa ska enl. uppgift ha bättre egenskaper vid kyla som ett ex.

Mvh:
Thomas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.