|
|
|
|---|---|
540iA //M |
Hejsan! Behöver hjälp med detta. Har kollat i TIS men där står det följande: M8 = 22Nm M7 = 15Nm M6 = 10Nm Hur vet jag vad jag har? Muttrarna passar på 11mm hylsa om det är till någon hjälp. Är det inte lite klent med ovanstående moment? Ha d gött! |
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nja, jag tycker de uppgifter räcker gott och väl. Du har ju muttern så då är det ju bara att mäta om den är en M6,M7 eller M8. Och vips har du momentet du ska använda! |
Här finns även mycket bra sprängskisser Länk Det ser ut som det är muttrar för M7 gängor som sitter där så då blir det 15 Nm (men mät gärna och kolla att det är M7- har du en gänga som sticker upp så är det enklast att bara ta ett skjutmått och mäta den). |
540iA //M |
ok, då hänger jag med. Såg att nyckeln gick från 20Nm och uppåt. Är väl inga problem att dra en M7 med 20Nm i detta fall eller? |
Nej, 20 Nm ska inte vara några problem. Men är nyckeln kalibrerad? Om man är i ena ändläget av skalan och man vet inte om den är kalibrerad så kan man få ganska stora avvikelser om man har otur. |
|
Är ni inte lite överseriösa nu. Dra på känsla, momentet sitter ju i handleden. Ett litet 1/4 spärrskaft ska man vara stark o ta i som en liten blå om man ska lyckas dra sönder nåt med. Toppbultar etc. drar jag dock alltid med momentnyckel. __ /Chrille |
|
Jo, det är vi. Men det kan vara ett bra tillfälle att få lite träning. "Momentet sitter i handleden". Det kan det först göra när du vet hur 20 eller 100 Nm känns. Om jag säger att man ska dra med 50 universallängder så är det ganska svårt att veta hur det känns om man aldrig gjort det. Det är väldigt vanligt att folk drar bultar på tok för hårt. Hjulskruvar är ett klassiskt exempel. Andra är där skruvar och muttrar dras åt för hårt så underliggande korkpackningar trycks sönder. Oljetrågen är ett klassiskt exempel här. Även ventilkåpor (med des underliggande packning) dras ofta på tok för hårt. Min rekommendation är att prova lite och känn vad 10, 100 och 1000 Nm känns med lite olika verktyg. Man får snabbt en känsla för det. Nja, går att dra ganska hårt med ett 1/4 spärrskaft :-) Men du har helt rätt, ju större verktyg desto större skada kan du göra :-) Ett annat bra tips för låga moment såsom 5-20 är att använda en skruvmejsel med 1/4 hylsor på. Med skruvmejsel blir det ganska svårt att dra alltför hårt. Precis. Topplocksbultar och interna motordetaljer skall dras med momentnyckel. Även skruvar och muttrar till bärarmar och dylikt är lämpligt att dra med momentnyckel. Vad jag vill säga är att bara för att du har en momentnyckel som klickar på det inställda värdet betyder inte det att skruven/muttern blivit dragen med rätt moment. Jag säger heller inte att det har blivit fel. Jag vill göra folk uppmärksamma på de olika faktorer som kan göra momentet felaktigt. Okalibrerade momentnycklar kan ibland vara ganska långt ifrån sanningen. Och står det att skruven skall vara inoljad skall den vara det. Och står det att skruven skall dras torr (det vanligaste) så ska den vara det (har man olja, WD-40 eller antikärv) så kan man iallafall ha i åtanke att detta minskar friktionen en hel del vilket gör att om du drar med angivet moment så kommer du att dra skruven/muttern något hårdare än vad som var tänkt. |
540iA //M |
Ja nyckeln är kalibrerad och har en feltolerans på +/-1% enligt tillverkaren. För oss som inte skruvar sådär jätteofta och inte har samma erfarenhet som en bilmek är det ju bra med momentnyckel i vissa fall. Är väl bättre att dra lika hårt över alla 10 muttrar än lite på känn? jaja, tack för svaren! Då blir det till att montera tillbaka allt ikväll. |
| Klarar du inte av att skruva dit insuget utan moment så lämna in bilen på verkstad . Detta är ju löjligt !! | |
540iA //M |
Allt e nu på plats och funkar finfint. Tack ni som svarat! xtiz: Vill jag ha oseriösa svar på forumet så säger jag till. Så håll käft om du inte kan vara trevlig och tillföra nåt vettigt i tråden. |
|
Du säger att ja är oseriös ? Hur seriöst är denna tråden om att dra ihop ett insug ? Och ni snackar om att dra 1000nm..de skulle ja vilja se.. Om ni nu är så himla osäkra på att dra skruvar. Sänn fast några i ett skruvstäd och dra av några. Tycker de är så tråkigt att ni ska "öva" på bilen. Kul att köpa ett fordon av er när vi "försökt" skruva ihop de och bara hoppas.? Vet ni inget så rör inget. Man fördärvar bara. Mvh |
|
540iA //M |
Som sagt, tycker du att tråden är oseriös så behöver du ju inte läsa och/eller svara. Jaja, det blev väldigt bra efter byte av diverse delar iaf. Antar att du förbisåg det när du skrev nästa menlösa inlägg? Vet du ens vad jag har gjort/bytt? Haha, ja jag köpte bilen för att öva på den. Nej, kan man göra en del själv med lite hjälp så är det ju toppen. Det är ju därför vi har detta underbara forum. Trevlig helg alla! |
| xtiz : När det gäller att dra skruvförband på 1000 Nm så är det ju inget man gör hemma i garaget men jag har ofta dragit förband som ska dras runt 1300 Nm. Man använder en "lite" större momentnyckel då. :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.