|
|
|
|---|---|
|
Ska montera det nu på en nyimporterad 325:a. Nån som gjort det innan och vet hur det är med fördragna kablar till det? Om det finns? Och var de finns isåfall? Gärna lite snabba svar :-) | |
|
Sitter det inga sidoblinkers från början??? Mvh Johan |
|
|
Nepp. Inte på bilar sålda nya i Tyskland. Men man måste ju ha det när man ska registreringsbesiktiga i Sverige... Så de ska dit nu! |
|
|
Det finns fördraget ,det fanns på min E32-87 så då måste det finnas på din E36a?! Köp ett blinkers-set hos BMW så kommer en montageanvisning med. På min E32a fanns kablarna bakom dom nedre högtalarna vid fotutrymmet. mvh Stephan |
|
|
Jag tycker med att det borde finnas fördraget. Har gjort samma sak på en E34 och där var det fördraget (precis som på E32 då tydligen) Men jag hittar inget på E36:an! Jag har köpt blikers-set hos BMW, men till dem så var det ingen monteringsanvisning till. (det var det till E34) Hittar inget bakom högtalarna och inget innanför innerskärmen.... Vill inte börja rota i elsystemet.. men man kanske måste? |
|
| På min 735 har man tagit ström från framblinkersena och dragit kablar till sidoblinkersen. Vet inte om det är bra att göra så, men resten av blinkersmonteringen ser i alla fall bra ut, håltagningen i skärmen är ordentligt målad och rostskyddad. | |
| VA ? finns det inte sidoblinkers på nysålda importbilar från tyskland ? eller snarare behövs det inte i tyskland ? | |
|
Nej det finns ingen lag på sidoblinkers i Tyskland däremot har alla europamodell bilar det men USA modell har det inte och behöver inte montera heller gäller inte tysk o svensk tillverkade som har sidoblinkers på alla marknader. mvh Stephan |
|
|
Min 325':a hade ingen kabel framdragen... Tog en från framblinkersen... På BMW sa de att den skulle finnas innanför högtalaren men jag hittade den aldrig! och tro mig jag letade! |
|
| Samma här.. har en nyimp 325.. borrat i karossen till sidoblinkers och sedan ström ifrån framblinkers.. var inte jag som monterade men ser inte särskilt svårt ut.. kom ihåg att rostskydda med något bara.. | |
|
Mig veterligen är det krav även i Tyskland på skärmblinkers fr.o.m. 1995. Att borra är inte lämpligast, speciellt inte om man köper BMW original skärmblinkers och om man inte är erfaren att borra och fila i bilplåt. Detta då man helst ska ha ett rektangulärt hål med precisa mått annars är det risk att den inte kommer att passa som den ska. Ett tips är att ta en liten kaptrissa och lämplig liten maskin och kapa ur rätt hålbild. |
|
|
Ett litet tips på montering av sidoblinker, fungerade bra på min E32. Man är förstås noga med att mäta ut var blinkersen skall sitta, det är bara att mäta på en svensksåld bil. Sedan markerar man med maskeringtape var det rektagulära hålet skall vara. Efter det borra flera hål runt rektangeln c:a 3 mm från kanten. Klipp sedan bort plåtbiten och börja fila med en lagom liten fil till alla kanterna är perfekta. Tror att det är lättare att göra så här än att använda en kaptrissa om man är ovan. Det viktigase är dock att man rostskyddar ordentligt, på min lade jag säker 5 lager zink och primer innan jag gick på med lika många lager färg. När jag köpte mina vita blinker sade försäljaren att det är mycket vanligt att folk slarvar när man monterar sina sidoblinkers. T o m en auktoriserad BMW-verkstad hade sågat upp ett hål på en bil utan att rostskydda. Det värsta är väl när man köper en ful rund blinker på micro och smäcker dit på en 7-serie eller liknande. |
|
|
Nu så är blinkersarna monterade. De sitter perfekt. Fanns inga kablar dragna, tydligen så är det så att det kan vara olika på E36:orna. Vissa kan ha dragna kablar och andra inte. Min hade det inte... men det var inget vidare svårt för det. Bilen fick de nya mindre sidoblinkersarna som satt från o med -97. Snyggt, men snyggast är ju ändå utan... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.