AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.146

Svängningsdämparhaveri på min 320d-03.

ga
4
garmer
320d- 2003
Japp, som ni ser, jag har fått svängningsdämparhaveri på min 320d-03, 18000mil.

Det började mest troligt igårkväll, när bilen stod på tomgång så hörde jag ett svagt skrammel men kunde inte se nåt konstigt när jag kollade ner i motorrummet.
Imorse, efter 300m körning så lät det som en kanin hade fastnat med benet i en fälla. När jag öppnade huven såg jag till min förfäran att en remskiva låg lös på motorrumsgolvet samt att AC-remmen var av. Man kunde även se metallspån på golvet.
Efter att ha plockat upp delarna så körde jag till Paulssons bil (500m)där det konstaterades att det var svängningsdämparen som trillat av. Det var första gången som de sett nåt liknande.

Är det nån mer här på forumet som har råkat ut för detta och vet varför det händer?
har hört att det är vanligt. därför bytte tidigare ägaren denna på min bil.
ga
4
garmer
320d- 2003
Tack för svar..

Jag börjar undra om detta är anledningen till att jag upplevt att det varit mycket rörelse i motorn, även avgassystemet har vibrerat rätt ordentligt. När man stänger av motorn så är det inte mjukt och fint utan mer åt hjullastarhållet.
Gummina i svängningsdämparen har väl varit på "kasen" ett tag och det har då¨inneburit extra vibrationer och till sist så gick det sönder,
ga
4
garmer
320d- 2003
Så, bilen blev klar redan igår eftermiddags, fick ett mkt bra bemötande av personalen på Paulssons bil som bl a prioriterade min reparation.
Att det är ett vanligt fel kan nog stämma för de hade 55st svängningsdämpare på lagret i Malmö....
Priset blev 5400kr för svängningsdämpare, 2 nya remmar samt arbete.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.