AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.241

Olje byte Automatlåda

Tänkte nu försöka få ett bra svar på om jag ska byta oljan lådan på min 540ia -98. Endel säger att om oljan inte är regelbundet bytt innan ska man låta bli att göra detta. Varför? På Bmw verkstad säger de att byta olja aldrig kan vara dåligt, men dom har jag helt tappat förtroendet för.

Ja
155
Jago
M5 -00
XC90 D5 R-design -11
Maserati Ghibli -95
530dA-05
Inte byta olja??Klart att du ska byta olja,speciellt om du inte är säker på om oljan är bytt.Hellre ny olja som kastas omkring i lådan än gammal sliten olja som inte har bibehållen viskositet.Livstidsoljor och Longlifeoljor har jag inte mycket till övers för.
Men det är min personliga uppfattning:))
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Om automatlådan växlar fint så finns det ingen anledning till att göra något alls.

Oljan kan bytas om den inte är helt utsliten.

Åk till någon som verkligen kan automatlådor så kan dom avgöra om det är lämpligt att byta olja eller inte.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Se dock till att låta någon som kan jobbet göra det, den lokala meken på hörnet kan troligen inte även om han är jättebra på vanliga jobb. BMW's automater är lite krångliga när det saknas oljesticka och det krävs rätt procedur när man ska fylla i ny olja m.m.

Min gamla 740-93 mådde bra av ett olje och filterbyte, men troligen hade lådan mått ännu mycket bättre om bytet gjorts långt tidigare innan lådan började förslitas.

//Magnus

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Är lådan mycket sliten så kan det bli problem vid oljebyte. Skiten i oljan ökar friktionen och gör att lådan fungerar hyfsat trots att den är sliten. Dock så kommer en sån låda inte att hålla många tusen mil till i vilket fall.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Då kör jag på ett byte, min lokala mek på "hörnet" får göra det. Han visste om allt krångel med oljan, exakt rätt temp o.s.v

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.