|
|
|
|---|---|
|
Har precis köpt stålomspunna bromsslangar till m3an och undrar därmed hur man byter bromsvätskan? Jag har gjort det på en mtotcross men då är det ju bara en ventil som man luftar så det är ju lite enklare. Förklara gärna hur man steg för steg går till väga och om ni har några tips! Ska man förresten trycka ned bromspedalen när man öppnar luftningsventilen? Så är det är tryck i systemet och oljan sprutar ut när man skruvar bort ventilen? Då blir det väl tryck så att det inte kommer in någon luft? Det förutsätter alltså att bromspedalen är nedtryckt hela tiden tills man skruvat på slangen och skruvat dit ventilen. | |
|
Det absolut enklaste är att skaffa en bromsluftare som finns på Mekonomen för runt 150:- Det är ett lock (som du sätter på bromsvätskebehållaren) med en slang som har en anslutning i andra änden som du skruvar på ventilen till ett bildäck. På så sätt får du tryck i bromsvätskebehållaren och du behöver bara öppna luftningsnipplarna på oken så strömmar bromsvätskan ut. Se dock till att inte ha för högt tryck i däcket, runt 1 - 1,5 bar är lagom. |
|
|
Bromsluftaren från Mekonomen funkar bra. Jag har en sådan som jag använder vid besvärligare luftningsfall (tex kopplingen på min og9-3). Oftast fungerar dock en ännu enklare metod som utförs av en man: - fyll på behållaren med bromsvätska och se till att den aldrig blir tom för då sugs luft in i systemet - trä en slang på ett bromsoks luftningsnippel. Låt slangen mynna ut i en behållare - öppna luftningsnippeln 1-2 varv - pumpa med bromspedalen tills all gammal bromsvätska runnit (sprutat ut) ut och ersatts med ny. Glöm ej att hela tiden fylla på bromsvätskebehållaren. - stäng luftningsnippeln. - gör samma med nästa luftnippel, och nästa och.... - efterfyll bromsvätskebehållaren - klart I teorin skall man öppna nippeln, trycka ner pedalen, stänga nippeln, släppa upp pedalen, öppna nippeln, trycka ner pedalen osv när man luftar för att undvika att få in luft bakvägen in i systemet. I praktiken (med slang på nippeln) kan man ofta pumpa upp och ner med pedalen utan att stänga nippeln mellan och ändå inte få in luft bakvägen när man sista gången släpper upp pedalen. Per L |
|
| Tack för svaren! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.